Tacos

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Jag gjorde tacos i fredags och har cirka hälften av köttfärsen kvar. Snälla, gräla inte på mig om att den ligger och blir gammal. Drar i mig andra halvan imorgon. Till dem har jag gurka, små tomater, isbergssallad, rå gul lök och salsa. Det blir till fyra tacosar. Perfekt då det var åtta bröd i paketet jag köpte. Fyra häromdagen, fyra imorgon.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12268
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Tacos

Post by zoegas »

Körde med vegansk färs. Hade bara lök och paprika till. Medium hot salsa och lite filmjölk. Det blev riktigt gott. Brödet var budgetmärke på Lidl. Men godare än originalet. Ville ha lite cheddar till, men klara mig utan.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Jag satte i mig en hel burk salsa till två måltider. Och inte blev det kvar många jalapenos i burken. Jag grunnar på att göra tacos igen. Men om man köper hårda skal, följer det med en sån där hållare för två tacosar? För inte säljs de separat?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Jag bumpar denna tråd eftersom jag är sugen på tacos igen. Denna gång vill jag ha hårda bröd, sådana där klämmor. Men var hittar man hållarna till bröden? De har plats för två tacos och är gula.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tacos

Post by Krokus »

Oj, ingen aning. Visste inte ens om att det finns hållare. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Krokus wrote: 02 Feb 2023, 05:00 Oj, ingen aning. Visste inte ens om att det finns hållare. 🤔
Jodå, det finns. I nödfall får jag göra en taco i taget och hålla i den.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12268
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Tacos

Post by zoegas »

Är man lat så går det bra att krossa skalen som chips och servera allt på en vanlig tallrik.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Ha, ha! Visst,sö. Då kan man ju lika gärna köpa majschips från tacoavdelningen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Jag kommer att ha rikligt med tabasco på tacosen. Och kanske Sambal Oelek om jag hittar det. Plus jalapenjos då. Vill ha lite hetta i munnen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Kanske ligger det tacobrödhållare i paketen med bröden. Grunnar på att köpa hårda skal till nästa gång jag gör tacos. Jag har väl tagit lite väl mycket köttfärs till mina tacos, då det som blev över inte räckte till en fullgod måltid. Hamburgare eller tacos i veckan, vilket ska jag köra på?
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24745
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Tacos

Post by Leakim97 »

Jag tycker att det är överskattat med tacos. Tacogratäng till exempel är godare. Individuellt så klart.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Om jag ska göra tacos nån dag då. Då steker jag ett halvkilo nötfärs och har i den i en matlåda, vilken jag förvarar ett dygn i kylskåpet. Får ta lite försiktigt med köttfärsen för den ska räcka till två måltider. På dem ska jag ha gul lök, salsa (gärna het), gurka, tomat och isbergssallad. Kanske jalapenos också. Saken är den att när jag fick idén på att börja att börja med matlagn ingen så köpte jag mig en burk jalapenos i spad. Den glasburken är väl bara att slängaa antar jag.
Post Reply