Tacos

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Tacos

Post by Santina »

Älskar tacos! Jag brukade föredra nachochips till min tacos, men nu föredrar jag mjuka bröd. Och så vill jag ha avokado, mango, banan, rödlök, paprika, tomat, gurka och gräddfil. Köttfärsen blandar jag ibland ut med rivna morötter eller vitkål. Men jag gillar vegetariskt också, typ gröna linser stekta med tacokrydda och creme fraiche.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Där fick jag lite inspiration. Creme fraiche har jag aldrig haft till tacos. Dock är jag ingen vän av frukt i mat. Att steka köttfärs med tacokrydda i och äta med ris tycker jag är gott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

För ett tag sedan på mötesplatsen serverades tacomacka. Ett lite avlångt hårt bröd med uppvikta kanter. Det ramlade saker från den när jag bet i den o fick ta det som var på tallriken med kniv och gaffel. Sedan fanns det i alla fall runda, mjuka bröd som man rev av toppen på och fyllde med köttfärs och övriga ingredienser. Det fick inte plats så mycket i dem, så det var ekonomiskt.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Tacos

Post by Koi »

Tacos är gott. Dagen efter. Makaroner och tacofärs.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Koi wrote: 24 Apr 2022, 20:08 Tacos är gott. Dagen efter. Makaroner och tacofärs.
Som jag skrivit i en av alla mattrådar gillar jag tacofärs till ris. Pasta har jag aldrig testat att ha till, men kan tänka mig att det är gott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Kanske jag kommer att laga tacos någon gång i framtiden. Då ska jag bara ha salsa, gurka, tomat, grönsallad, gul lök och jalapenos i dem. Vara försiktig med köttfärsen så den räcker till två måltider. Oj, vad hungrig jag blir.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Mamma föredrog mjukt bröd. Själv gillar jag både mjuka och hårda skal. Det finns ett tacoställe i min hemstad och jag har varit där en gång. Det var länge sedan, så jag minns inte storleken på portionerna. Skulle tro att jag sätter i mig upp emot 400 gram köttfärs.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tacos

Post by Richard »

Jag köpte först vanliga tacoskal, sådana "bågar" som man la allt emellan, men de var svåra att äta, de gick sönder o allt rasade ut. Sen körde jag med mjuka tortillas o det var enklare. Men sen ville jag ha hårda skal igen, då köpte jag "båtar" som man la allt i. Visst, de gick också lätt sönder, men var ändå enklare att äta än "bågarna".
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Richard wrote: 12 May 2022, 07:24 Jag köpte först vanliga tacoskal, sådana "bågar" som man la allt emellan, men de var svåra att äta, de gick sönder o allt rasade ut. Sen körde jag med mjuka tortillas o det var enklare. Men sen ville jag ha hårda skal igen, då köpte jag "båtar" som man la allt i. Visst, de gick också lätt sönder, men var ändå enklare att äta än "bågarna".
Menar du de hårda bröden som är som en klämma? U-formade. Jag använder kniv och gaffel för att få upp det jag spillt på tallriken.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tacos

Post by Richard »

Fantasio wrote: 12 May 2022, 18:12
Richard wrote: 12 May 2022, 07:24 Jag köpte först vanliga tacoskal, sådana "bågar" som man la allt emellan, men de var svåra att äta, de gick sönder o allt rasade ut. Sen körde jag med mjuka tortillas o det var enklare. Men sen ville jag ha hårda skal igen, då köpte jag "båtar" som man la allt i. Visst, de gick också lätt sönder, men var ändå enklare att äta än "bågarna".
Menar du de hårda bröden som är som en klämma? U-formade. Jag använder kniv och gaffel för att få upp det jag spillt på tallriken.
Ja, just det, de kallar jag för "bågar".
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tacos

Post by Fantasio »

Richard wrote: 12 May 2022, 18:19 Ja, just det, de kallar jag för "bågar".
Det serverades en "tacomacka" på mötesplatsen tidigare i år. Den sprack och det ramlade ingredienser på bordet. Lite grisigt.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Tacos

Post by yrväder »

Tack för receptet, ska pröva.
Post Reply