Har vi någon vegetarian på sajten?

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Har vi någon vegetarian på sajten?

Post by Luusje »

Blev vegetarian när jag fyllde 8 år tills 24 år. Jag gick ner i vikt under den tiden, men det var inte på grund av att jag inte åt kött, men led av anorexin. Men jag har ändå för mig att vegetarisk mat gör att man på något sätt är mindre grundad, lättare att flyga iväg med konstiga tankar, på något sätt. Nu försöker jag/vi äta 3-4 gånger i veckan vegetarisk, andra gånger fisk eller kött. Och köttet vi äter är nästan alltid vilt. (Som tur är kan vi betala det). Undviker särskilt kyckling, för ekologisk kyckling går inte att få tag på och är riktigt dyrt.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Har vi någon vegetarian på sajten?

Post by amandara »

Jag skulle vilja bli vegetarian. För djurens skull. Att inte bidra till koncentrationslägrena för djur. Men äter vi inte kött så får djuren inte ens leva. Svår fråga. Ska de leva kort och bli mat eller ska de aldrig ens bli födda.

Sen är mitt personliga - jag måste få kosten stt funka, etiskt, smakmässigt och ekonomiskt.

Människsn är en köttätare.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Har vi någon vegetarian på sajten?

Post by amandara »

Sen kan man äta fett typ chips och socker. Så vegetariskt behöver inte vara smalt. Öl.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12620
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Har vi någon vegetarian på sajten?

Post by zoegas »

Jag klarar inte av kött längre. Kollar aldrig mina husdjur i köttdisken. Det får mig att känna ånger och illa.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12620
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Har vi någon vegetarian på sajten?

Post by zoegas »

Jag har noll koll på detta med proteiner, vitaminer och så. Men det verka fungera med dieten, jag lever.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har vi någon vegetarian på sajten?

Post by Geta »

Jag gillar vegetarisk mat. Gick kurser i vegetarisk matlagning på1980-talet.
Samlar på vegetariska recept, men är inte till 100 procent vegetarian.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Har vi någon vegetarian på sajten?

Post by amandara »

Man kan äta bönor för proteiner - tror jag. Men man kan få B12 brist så isåfall får man köra med kosttillskott. Mycket kött äter jag ändå inte, för jag tycker det är osmakligt typ käka senor och muskelhinnor nä. Men lax kyckling. Köttfärssås som man ksn krydda - men det ksn man väl göra med vegofärs oxå. Men men. Det är bökigt.

Käkar du mejerier zoegas?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12620
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Har vi någon vegetarian på sajten?

Post by zoegas »

amandara wrote: 08 May 2022, 13:04 Man kan äta bönor för proteiner - tror jag. Men man kan få B12 brist så isåfall får man köra med kosttillskott. Mycket kött äter jag ändå inte, för jag tycker det är osmakligt typ käka senor och muskelhinnor nä. Men lax kyckling. Köttfärssås som man ksn krydda - men det ksn man väl göra med vegofärs oxå. Men men. Det är bökigt.

Käkar du mejerier zoegas?
Jag kan inte låta bli osten. Det är ju inga lik iaf
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12620
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Har vi någon vegetarian på sajten?

Post by zoegas »

Jag har gärna ett kilo parmesan i kylen, gräddost, brännvinsost och Brie.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Har vi någon vegetarian på sajten?

Post by amandara »

Jo ost. Ägg och smör - så man kan baka kakor.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12620
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Har vi någon vegetarian på sajten?

Post by zoegas »

Ägg fixar inte jag. Men det är ett powerhouse med näring och riktigt goda grejer kan man göra av dem.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3478
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Har vi någon vegetarian på sajten?

Post by 1Dave »

Äter veganskt med några undantag ibland av mjölkprodukter. Lever efter några år av sådan diet.
Post Reply