Daglig verksamhet

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Daglig verksamhet

Post by amandara »

Jag funderar på att sluta på min dagliga verksamheten, målarverksamheten. Men jag har sjuk beslutsångest. Det är som besvärligt att ta sig dit och jag känner ofta inte för det, och har svårt att komma iväg. Jag gör inget vettigt där typ pillar lite med teckningar. Men ändå vill jag inte släppa det. Jag har kompisar där, de enda kompisar jag umgås med IRL. Sen blir det ju alltid någon bild. Synd att släppa den möjligheten som målarverksamheten ändå är. Usch jag har funderat på det här i år, men har än så länge hållt mig kvar. Usch jag vet verkligen inte.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18678
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Daglig verksamhet

Post by Krokus »

Du kan väl ta en paus och sedan komma tillbaka?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Daglig verksamhet

Post by amandara »

Jag försökte ta en paus en gång men det gick jag inte för chefen. Det står andra på kö. Men jag borde väl försöka igen att ta upp det. Jag är rädd att släppa det sociala.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18678
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Daglig verksamhet

Post by Krokus »

Äsch då!

Att ha kompisar är visserligen viktigt. Svårt detta! 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8226
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Daglig verksamhet

Post by Richard »

Jag tycker inte du ska sluta. Kanske du kan göra något annat där?

Jag är med i målargruppen (eller konstgruppen) också, men jag har inte målat på ett år nu. Hade bara gamla verk till utställningarna. Jag tar med mig min dator o sitter o studerar eller gör annat på den där, vilket jag lika gärna kunnat göra hemma, men bara man kommer ut lite bland folk o vänner, så känns det mycket bättre.

Sen är det väl inget du är tvunget att gå till? Ibland ringer jag o säger bara att jag inte är på humör o att jag stannar hemma.

Minska tiden där kanske, men ändå ha kvar den?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Daglig verksamhet

Post by amandara »

Ja jag vill som gärna ha min plats kvar. För piggare tider. Men chefen har varit på mig flera gånger om att jag har hög frånvaro. Det är många andra oxå som haft det under corona. Jag vet inte om hon ifrågasätter dem oxå, jag har inte fått den uppfattningen. Jag är jäkligt kluven. Jag vill ha platsen kvar men samtidigt vill jag inte känna att det är närvarotvång, för ibland orkar jag bara inte.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Daglig verksamhet

Post by Klankedinken »

amandara wrote: 17 Nov 2021, 14:00 Ja jag vill som gärna ha min plats kvar. För piggare tider. Men chefen har varit på mig flera gånger om att jag har hög frånvaro. Det är många andra oxå som haft det under corona. Jag vet inte om hon ifrågasätter dem oxå, jag har inte fått den uppfattningen. Jag är jäkligt kluven. Jag vill ha platsen kvar men samtidigt vill jag inte känna att det är närvarotvång, för ibland orkar jag bara inte.
Inte för att det hjälper din situation men jag tycker verksamheten ska ha hög tolerans för sådant..
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Daglig verksamhet

Post by amandara »

Klankedinken wrote: 17 Nov 2021, 15:14
amandara wrote: 17 Nov 2021, 14:00 Ja jag vill som gärna ha min plats kvar. För piggare tider. Men chefen har varit på mig flera gånger om att jag har hög frånvaro. Det är många andra oxå som haft det under corona. Jag vet inte om hon ifrågasätter dem oxå, jag har inte fått den uppfattningen. Jag är jäkligt kluven. Jag vill ha platsen kvar men samtidigt vill jag inte känna att det är närvarotvång, för ibland orkar jag bara inte.
Inte för att det hjälper din situation men jag tycker verksamheten ska ha hög tolerans för sådant..
Jo. Det tycker jag oxå. Saken är ju som den är alltså sjukdomen och handikappen. Men chefen är den hon är och hon sätter the rules för verksamheten. Största anledningen till att jag vill hoppa av är chefens attityd till när jag inte orkar komma. Andra får liksom ha frånvaro. Jag vet inte varför hon är på just mig. Så långt jsg vet iaf. Jag borde kanske strida för min plats.....inte ge upp för att chefen är njugg.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Daglig verksamhet

Post by Klankedinken »

amandara wrote: 17 Nov 2021, 15:18
Klankedinken wrote: 17 Nov 2021, 15:14

Inte för att det hjälper din situation men jag tycker verksamheten ska ha hög tolerans för sådant..
Jo. Det tycker jag oxå. Saken är ju som den är alltså sjukdomen och handikappen. Men chefen är den hon är och hon sätter the rules för verksamheten. Största anledningen till att jag vill hoppa av är chefens attityd till när jag inte orkar komma. Andra får liksom ha frånvaro. Jag vet inte varför hon är på just mig. Så långt jsg vet iaf. Jag borde kanske strida för min plats.....inte ge upp för att chefen är njugg.
En daglig verksamhet ska va behaglig.. Men jag tror hon ger samma standard till alla, det vore orättvist om det inte vore så, varför skulle du vara ett undantag? Om inte annat kan du kanske fråga någon om dom andra upplever samma sak. Ur erfarenhet vet jag att man snurrar in sig i känslor ibland.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8226
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Daglig verksamhet

Post by Richard »

Precis!

Det ska kännas bra att gå dit, det är ju därför den finns. Jag tycker chefen gör fel som säger att det finns folk i kö som vill komma dit. Då får dom fixa fler platser i så fall, sån är lagen. Sen ska det inte vara något närvarotvång!

Vi har inga chefer, men 4 handledare, o dom har ju en chef, men hon sitter i nått kommunalhus.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Daglig verksamhet

Post by amandara »

Jag tar med mig eran energi och bestämmer mig för att inte ge upp min plats. Jag får prata med chefen om att jag inte alltid orkar. Chefen är ju liksom chefen, hon har byggt upp, drivit och utvecklat den här verksamheten i ca 30 år. Och hon gör det bra. Men ibland hamnar man lite på kant med henne. Hon gillade inte att jag var borta mycket pga Peer uppdrag. Hon tyckte att Peer gänget handplockade folk ur verksamheterna för att vara med i Peer nätverket. Inte för att jag ser att det ena utesluter det andra men chefen har kommit lite på kant med Peer verksamheten. Det är den info jag har och vad jag har att gå på.

Men hursomhelst. Tack för input. Jag kommer att kämpa för min plats. För målarverksamheten är verkligen en bra grej. Kul kompisar och något att göra som jag aldrig gör annars - måla och rita. Jag är aldrig direkt inspirerad men ofta blir det nån liten bild iallafall. Det är ju kul när det blir något ändå.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Daglig verksamhet

Post by Klankedinken »

Spontant hör jag att hon kanske tycker du är för högfungerande för daglig verksamhet?
Post Reply