Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36981
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by memphis »

Tänker på resan till Kanarieöarna. Först måste jag skaffa ett pass. Sen köpa biljetterna i god tid. Sen hitta en hundvakt. Sen köpa en resväska.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 22092
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by MsTibbs »

Att jag borde leta upp min penna med medicin i
In a world where you can be anything, be kind.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58610
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nissegossen »

Orientering i skolan var roligt, det var till att hushålla på krafterna och springa på höjdlinjerna det var mest kraftekonomiskt, lärde mig ta ut faktiska avståndet på en krokig stig, det var bara att ta penna och ett papper, sedan göra ett märke för nästa rak sträcka och sedan mäta mellan första och sista punkten på kartans mått. Det lärde jag ett gäng scouter på Kortedala torg när de hade en temadag
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58610
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nissegossen »

God Natt
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37205
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Geta »

Orientering tyckte jag också var roligt i skolan. Borde ha satsat på det som vuxen men tänkte inte på det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

Har inget att göra och det jag har att göra har jag inte lust att göra.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13276
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by amandara »

Hur som helst. När jag skulle börja gymnasiet i Huskvarna fanns det ingen plats i naturtvåan. Till saken hör oxå att på orienteringsgymnasiet hade jag fått välja bort 5 skoltimmar för istället träning. Hade jag fått en plats i naturtvåan hade jag behövt tentera av två ämnen. Det hade jag inte klarat i mitt deprimerade skick. Jag fick göra ett val mellan att gå social i Gränna eller börja naturettan i Huskvarna. Jag var så himla ledsen i den här perioden, jag hade förlorat en hoper med superbra vänner och ett väldigt roligt liv. Jag började naturettan med depression. Jag klarade inte av skolarbetet särskilt väl. Dessutom gick jag här på skidlinjen med mycket träning och läger. Jag hade mycket frånvaro tfa lägren och hade svårt att ta ikapp. Jag var deprimerad och allt barkade bara utför. Jag hade några riktigt bra kompisar i klassen och några kompisar på skidlinjen. Men det var en utförsbackar. Betygen sjönk och jag fick min första 2a. Jag satt mest och tittade ut på fönstret på växtligheten. Även idrotten gick utför då jag gick upp mycket i vikt. Jag fortsatte med orientering i min Huskvarnaklubb. Efter 1.5 års stadig utförsbackar hoppade jag av gymnasiet. Jag hade mycket existentiella tankar och undringar und r den här tiden och längtade bara bort - ut på världshaven eller till Ksthmandu.

Jag fick jobb. 7-16 jobb på en verkstad/industri. Jag kämpade verkligen hårt, för att orka. Jobbade ett halvår. Mina 2 vänner skulle börja på Sörängens folkhögskola och de tyckte att jag skulle haka på, och det gjorde jag. Bo på korridor med massa kul folk, träna (skidlinjen) och läsa in natur. Kors i taget jag klarade att prestera bra både i skolan och i träningen. Det var två fina år.

Sen var det av till Umeå och matematisk naturvetenskaplig linje. Det var svårt att få tag på bostad och jag fick ett rum hos ett gammalt par. Mannen dog efter någon månad av cancer. Det var inte så kul. Jag flyttade hem till min morfar som bodde en timme med buss utanför Umeå, där jag kommer ifrån. Det var överhuvudtaget väldigt struligt och skolan satte igång hårt och utan tanke på att folk kunde behöva få en mjuk start tfa bostadsproblem. Igen började jag må sämre. Det var för tufft. Sedermera fick jag en studentlägenhet på Ålidhem. Men jag vände på dygnet och vaknade inte av väckarklockan. Första tentan klarade jag men andra körde jag på. Jag hade tappat drivet - det var för tufft i det skick jag var i.

Jag tog mitt pick och pack och drog hem. Arbetslös några månader sen fick jag världens bästa jobb som säsongare på en kyrkogård. Här blev jag kvar i 6 år som säsongare eller feriearbetande.

Till hösten höra började jag läsa ekonomi. Jag köpte min n första lilla lägenhet. Jag köpte den som bostadsrätt och kunde ta hypotekslån. Men. Ordföranden i föreningen kom påpassligt på att det inte var bostadsrätter utan borätter- det är juridisk skillnad. Jag fick inte längre ha hypotekslån utan fick ha vanliga lån. Det var 90 talskrivare och räntorna på mina lån steg till 20%. Jag hade studielån och hade inte råd att betala hyran utan extraknäckte mycket. Studierna blev lidand. Efter ett och ett halvt år hoppade jag av för det funkad inte. När jag hade lugn och ro kring L g skrev jag full pott på tentor men jag körde oxå på flera tentor.

Nu då? Jag jobbade. Drömde om att resa. Och hur det nu blev så kom jag iväg på rosa bussarna, f ån Stockholm till Kathmandu. En helt fantastisk resa. När jag kom hem skrev jag så sjukt bra på högskoleprovet så jag kunde komma in på vilken linje som helst. Jag hade bestämt mig för att inte mer läsa på högskola, men jag skickade in några ansökningar. Jag kommer m in på bla fysioterapeututbildningen och bestämde mig för att göra ett sista försök med studier.

Urk så mycket har hänt. Party, idrott och studier i en ohelig allians.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

Zoidar wrote: 26 Apr 2024, 20:21 Har inget att göra och det jag har att göra har jag inte lust att göra.
Jag ringde klient. Ska jobba ikväll. :D

Vad skulle jag gjort utan jobbet?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37205
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Geta »

amandara,

Du verkar ha levt efter samma mönster som dina föräldrar- att hela tiden flytta på sig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3497
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by 1Dave »

memphis wrote: 26 Apr 2024, 20:09 Tänker på resan till Kanarieöarna. Först måste jag skaffa ett pass. Sen köpa biljetterna i god tid. Sen hitta en hundvakt. Sen köpa en resväska.
När har du tänkt åka?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

Hm, ska upp kl. 10 imorgon. Ain't nothing but a peanut! 🥜
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58610
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nissegossen »

God Morgon
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Post Reply