Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37643
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Geta »

Jag tycker inte att det ör konstigt att folk inte förstår vad schizofreni är. Jag själv förstår det inte heller.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6737
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Hercules723 »

amandara wrote: 07 May 2024, 18:44 Jag är väldigt väldigt trött på den skeva bild som är i samhället av vad schizofreni är. Det är INTE dubbla personligheter, eller att byta personlighet i snabba kast. Nu senast i Ida Kjos podd. Det är att leva i en vaken mardröm i akut psykos, som jag ser det. Lika irrationell som en mardröm, eller dröm, är - lika irrationell är verkligheten när man lever i en akut psykos. En mardröm utan dess like. Jag PMade Ida om det, jag har haft lite kontakt med henne sen tidigare, bland annat om att de har en bra podd. Podden är väldigt bra på det stora hela och därför blev jag extra besviken när hon använde att vara schizofren med att vara 2 personligheter, med snabba kast. Det är långt ifrån min erfarenhet. Jag tycker att det mest handlar om skräck, att leva i en vaken mardröm. När jag är psykotisk är jag i konstant rädsla. Det är alltid lika tråkigt när offentliga personer använder att vara schizofren på fel sätt. Inget ont om de som lever med DID, men det är en annan sak.
jag lyssnar aldrig på poddar. Skulle vara om det var verkliga höjdare/kunniga, men det är mest bara trams.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12915
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by zoegas »

Nja.. Jag knäcker en öl till.
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12911
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Jocke »

Jag vet inte om jag lever i en rädsla, men stor osäkerhet har jag i.o.m. två funktionshinder. Man når aldrig fram med sitt budskap, det är märkligt hur jag kan missa viktiga detaljer. Jag skulle shoppa idag på en möbelaffär, missade minst hälften av informationen, tack vare min ledsagare förstod jag till slut hur det hela låg till. Inte undra på att jag kan bli lurad så lättvindigt Jo, det hela gick vägen till slut..
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12915
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by zoegas »

Jocke wrote: 07 May 2024, 19:30 Jag vet inte om jag lever i en rädsla, men stor osäkerhet har jag i.o.m. två funktionshinder. Man når aldrig fram med sitt budskap, det är märkligt hur jag kan missa viktiga detaljer. Jag skulle shoppa idag på en möbelaffär, missade minst hälften av informationen, tack vare min ledsagare förstod jag till slut hur det hela låg till. Inte undra på att jag kan bli lurad så lättvindigt Jo, det hela gick vägen till slut..
Det är värre för Geta och Nisse. De har rullator.
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12911
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Jocke »

Har haft rullator två ggr. Men de hör bättre, och har väl bättre koll på läget än vad jag har.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37643
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Geta »

Nej, jag har inte rollator men går med kryckkäpp ibland. Det är si och så med hörseln och synen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12915
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by zoegas »

:lol: :lol:
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12915
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by zoegas »

Fick du några öl i dig i din ungdom Jocke?
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12911
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Jocke »

17 var debuten
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12915
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by zoegas »

Min var 13.

Det var en myt att drack man vispgrädde innan ölen så slog det på dubbelt. Det blev en hinna i magsäcken som sprack och man blev fuckad. Nu ska de ha lustgas och alla gråter.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 59282
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nissegossen »

Har lämnat tillbaka rollatorn i förra veckan hade den bara till låns. Hörseln fick jag testad för bortåt 30 år sedan med hjälp av den öronläkare jag hade då. Han sade det är till en audition hos ett hörselförbund och en tid och sade hälsa från mig så får du den gratis. Gick dit och gjorde testet han sade när han fått resultatet att du har en hörselskada som är typisk för gevärssmällar. Jag kan förstå det då jag följde med en klasskamrat till Kvibergs skytteförening som låg på militärt område, men det fanns en grind i stängslet som var olåst vid den tiden, vi fick låna mausergevär och vi betalade en summa och fick tror det var 13 eller 15 patroner silvertorped som de kallades 3 eller 5 inskjutningsskott.

Visste direkt efter första skottet hur vapnet gick och man kunde ställa in siktet men ibland brydde jag mig inte om det utan kompenserade när jag siktade för avvikelsen och sköt rätt det blev tioettor eller tior när jag visste hur vapnet gick. Då var jag tolv år gammal på det året jag skulle fylla tretton, man fick inte börja skjuta förrän man var tretton. Men de gjorde undantag för mig. Min far berättade om sina jakthistorier vid söndagsmiddan, men tystnade när jag kom hem med buckla efter buckla.

När jag var femton gick jag ur föreningen jag hade bevisat att jag var bra och det året var det årspristävlan och det stod mellan en äldre kille som hade köpt ett Karl Gustav gevär efter dåvarande kronprinsen svensktillverkat som han fick lov att skjuta med.

Det var sista tävlingen för året och det var dags för min fars semester och som vanligt skull vi åka till Skåne varifrån både min far och mor kom ifrån, jag fick inte stanna hemma ensam jag var inte med på prisutdelningen utan var då i Skåne, när jag hämtade ut mitt pris en andra plats han vann alltså på walkover jag fick bassning av skjutledaren för att jag inte var med på prisutdelningen men fick ytterligare en buckla. Första pris var ett mausergevär. Att jag fick hörselskador inom den frekvensen är inte konstigt då ingen tänkte på hörselskydd, läkaren sade ändå hör du inom det området, men hörselskadan uppgår inte till 50% så du får ingen gratis hörapparat, så jag slår dövörat till när en del häcklar mig
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Post Reply