Jobbar ni eller går ni hemma?

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18678
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Krokus »

Äsch då! 😕
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 696
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Santina »

Nobel wrote: 23 Nov 2021, 14:02 Insjuknade precis innan jag hann ta en masterexamen i molekylärgenetik och bioteknologi. Var alltså arbetslös när jag insjuknade och har levt på försörjningsstöd i några månader. Det är tufft att behöva betala tillbaka CSN på försörjningsstöd...

Jag började med att arbetsträna, med att sätta lock på sprayburkar. Inte särskilt utmanande arbetssyssla men jag tränade på det sociala. Gick från att tro alla var potentiella mördare till att lära mig att ha kollegor igen.

Sedan fick jag praktik på ett labb där jag jobbade med forskning inom molekylär mikrobiologi. Praktiken övergick så småningom till en lönebidragsanställning på 50%.

Min arbetsgivare frågade idag om jag ville förlänga kontraktet, varpå jag svarade att jag inte vet om jag vill det.

Sjukdomen har slått hårt och jag brottas fortfarande med självkänslan och självförtroendet.
Jag känner igen det med dålig självkänsla och självförtroende. Men starkt av dig att jobba på. Tror du inte det är bra att fortsätta ändå? Det blir inte bättre med självkänslan av att gå hemma.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Nobel »

Jo, tror definitivt att om man klarar av att ha en sysselsättning så bör en göra det. Det har hjälpt mig att återgå till det normala, eller så mycket det varit möjligt. Dessutom mår en bättre och känner sig duktig när något går bra på jobbet och en känner sig som del av en gemenskap.

Har funderat på att börja plugga igen. Mitt yrke kräver fungerande finmotorik i händer, något jag blivit av med tack vare mediciner. Det gör det svårt att genomföra arbetet.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37091
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Geta »

Jag tycker att det är skönast att vara pensionär. Äntligen lite lugnt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36842
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by memphis »

Jag har kapacitet som en pensionär och lever som en pensionär. Lugn och ro är a och o.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37091
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Geta »

jag går som en pensionär, jag ser ut som en pensionär....
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8226
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Richard »

Jag har jobbat 4 år på en fabrik när jag var 19-23 år. Men sista tiden mycket deltid. Har varit sjukskriven sen jag slutade där, fast lite praktik i en färgaffär, men när jag fyllde 30 så fick jag sjukersättning. Nu är jag 41 år.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Fantasio »

Själv var jag ute i arbetslivet i lite drygt 22 år, varav 20 år och sex dagar på mitt andra och sista jobb. Jag orkar inte med arbete som jag känner mig idag.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18678
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Krokus »

Fantasio,

Fick du någon avskedspresent när du slutade efter hela 20 år?

(När jag slutade jobba (3 år på samma företag) fick jag inte ens en tårta. Vissa visste inte ens att jag skulle sluta, utan blev förvånade när jag sa hej då.)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37091
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Geta »

Jag blev erbjuden present från Landstinget, när jag hade jobbat i 17 år
men jag tackade nej. De behandlade mig så illa på slutet. Jag förstod
att jag hade varit en belastning som hade roffat åt mig jobb som de sa.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Nobel »

Tråkigt att höra att du har den erfarenheten, Geta.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Fantasio »

Krokus wrote: 23 Nov 2021, 17:45 Fantasio,

Fick du någon avskedspresent när du slutade efter hela 20 år?

(När jag slutade jobba (3 år på samma företag) fick jag inte ens en tårta. Vissa visste inte ens att jag skulle sluta, utan blev förvånade när jag sa hej då.)
Jag fick ett enormt doftljus och en segelbåt i trä. Fick sparken på måndagen o jobbade sista dagen på fredagen, så mina arbetskamrater var snabba med att bidra till min avskedsgåva. Förresten, av två vänner jag hade på jobbet fick jag filmen "Badjävlar" med Ernst Günther.
Post Reply