Bodybuildingtråden

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Bodybuildingtråden

Post by 1Dave »

Riktigt nice att kunna gå ner i gymmet och köra en muskelgrupp när man har några minuter över eller blir sugen på att träna.

Börjar arta sig i hemmagymmet. Fått hem skivstångställning efter kortet togs. Så kan köra knäböj nu och bänkpress med mera när jag kan köpa en träningsbänk.

Image
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Bodybuildingtråden

Post by Zoidar »

Nice hemmagym! 💪
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Bodybuildingtråden

Post by Krokus »

Min burk kreatin tog slut igår och jag funderar på att INTE köpa nytt, utan istället ta Resorb eller annan vätskeersättning istället.

Jag har inte märkt någon effekt av kreatin, utom den gången jag råkade ta lite för mycket och blev illamående! Vissa utlovar guld och gröna skogar (bra återhämtning) av kreatin, men nä.

Hur gör ni?

Länk till Wikipedia: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kreatin
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Bodybuildingtråden

Post by Nobel »

Tog kreatin när jag tränade som yngre. Det var ingen mirakelkur för mig. Det gjorde så att jag kunde pressa ut några fler reps. Tycker inte det är värt det pga skaderisken nu. Med åren så har jag ändrat träningsfilosofi. Om jag skulle träna idag skulle jag träna lättare och hålla mig till de övningar som känns bra i kroppen och avstå kreatin. Resultaten blir så gott som det samma.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Bodybuildingtråden

Post by Krokus »

Tack för input, Nobel! Men tog du kreatin innan träningen? Jag brukade ta det efter.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Bodybuildingtråden

Post by Martina »

När jag tränade tog jag kreatin innan. Gick upp i vattenvikt och blev svullen i ansiktet. Klarade också några fler reps.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Bodybuildingtråden

Post by Krokus »

Jaså? Det kanske är jag som har missuppfattat vid vilken situation som kreatin ska tas.

Denna var det som jag drack:
https://www.proteinbolaget.se/aldrig-vi ... erate-800g
Den innehåller mer än bara kreatin.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Bodybuildingtråden

Post by Nobel »

Krokus wrote: 14 Jul 2021, 11:16 Tack för input, Nobel! Men tog du kreatin innan träningen? Jag brukade ta det efter.
Har för mig att jag hade en uppladdningsfas då jag tog det tre gånger om dagen. Efter det tog jag det tillsammans med en proteinshake innan träningen. Tror inte det spelar roll om det intas före eller efter träningen. Det är regelbundenheten av intag som spelar roll
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Bodybuildingtråden

Post by Krokus »

Nobel,

Tre gånger dagligen låter dyrt i längden! :o
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Bodybuildingtråden

Post by Nobel »

Konsumerade rent kreatin från Star Nutrition, tror jag det var. Har för mig uppladdningsfasen varade i ca 2 veckor, sedan övergick jag till en skopa dagligen.

Men mitt blodvärde av kreatinin var dåligt vid en hälsokontroll. Misstänker att det kan ha varit pga kreatinet. Låter som att de är besläktade på något vis.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Bodybuildingtråden

Post by Zoidar »

Det kan stämma Nobel
.
"Dina njurar utsöndrar mer kreatin och kreatinin om du använder kreatin, och höga kreatininvärden är en markör för nedsatt njurfunktion. I fallet kreatintillskott är det dock ett falsklarm och inte ett faktiskt tecken på njurskador. Kreatin överbelastar inte dina njurar."

https://www.styrkelabbet.se/kreatin-fra ... sforstand/

Jag har provat både kreatinmonohydrat i pulver och krealkalyn i kapslar. Tyckte krealkalyn funkade ok, ingen uppladdningsdos behövs heller.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Bodybuildingtråden

Post by amandara »

Tror inte på sånt här. Det är inte min grej. Ät mångsidigt så räcker det. Dra ett par ägg.
Post Reply