Sjukhusmat

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Sjukhusmat

Post by Fantasio »

Vad tycker du om sjukhusmaten? Jag tycker mig främst ha hört kritik mot den, men håller inte med. Den är oftast god tycker jag. Kan inte vara lätt att tillaga två mål om dagen till ett helt sjukhus. Grönsaker ingår allt som oftast och det var på sjukhuset (på numera nedlagda psykosenhetens avdelning) jag lärde mig att ha grönsaker till maten. Brysselkål lärde jag mig uppskatta som inlagd.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukhusmat

Post by Geta »

Jag har goda erfarenheter av sjukhusmaten. Jag uppskattar att få två lagade
mål mat per dag på sjukhuset.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sjukhusmat

Post by Fantasio »

Jag håller med dig, Geta. Till maten brukar jag be om en skiva knäckebröd. Ibland får man ta om, men det brukar jag inte göra med tanke på övervikten jag bär på.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sjukhusmat

Post by Krokus »

Det sjukhus som jag har varit inlagd på, har haft olika mat beroende på vilken avdelning. På psykiatriska avdelningar har maten varit halvdan, medan när min brorsa har varit inlagd på ortopedisk avdelning har han fått välja mellan kött, fisk och vegetariskt både lunch och middag.

En gång där jag var inlagd var en annan patient som åt knäckebröd utan pålägg. När han hade tryckt in knäckebrödet i munnen tryckte han sedan in ett bregottpaket på 10 gram. Vet inte om han aldrig hade hört talas om smörkniv?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sjukhusmat

Post by Fantasio »

Krokus wrote: 27 Nov 2021, 20:53 Det sjukhus som jag har varit inlagd på, har haft olika mat beroende på vilken avdelning. På psykiatriska avdelningar har maten varit halvdan, medan när min brorsa har varit inlagd på ortopedisk avdelning har han fått välja mellan kött, fisk och vegetariskt både lunch och middag.

En gång där jag var inlagd var en annan patient som åt knäckebröd utan pålägg. När han hade tryckt in knäckebrödet i munnen tryckte han sedan in ett bregottpaket på 10 gram. Vet inte om han aldrig hade hört talas om smörkniv?
He, he, det lät festligt. Det verkar finnas fler än två rätter att välja på på avdelningen. Personalen bestämmer så att alla ska få samma och minimera jobb med olika rätter till olika patienter.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukhusmat

Post by Geta »

När jag har varit inlagd inom psykiatrin kunde vi välja vegetariskt om vi ville.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sjukhusmat

Post by Fantasio »

Ja, jag skulle tro att man kan få vegetarisk mat om man så vill. Jag äter alltid med god aptit, det är ju höjdpunkten på dagen när man får mat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sjukhusmat

Post by Fantasio »

Tänk vad pengar man sparar som tvångsvårdad. Ingen avgift och gratis mat och husrum. Ett bra, men jobbigt sätt att spara pengar.
User avatar
Snurre
Silvermedlem
Posts: 1899
Joined: 10 May 2021, 17:48

Re: Sjukhusmat

Post by Snurre »

Jag har bara fått bra mat när jag har varit inlagd.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sjukhusmat

Post by Fantasio »

Bra, Snurre! Äter du det mesta, eller händer det att du (eller någon annan här) hoppar över en måltid?
User avatar
Snurre
Silvermedlem
Posts: 1899
Joined: 10 May 2021, 17:48

Re: Sjukhusmat

Post by Snurre »

Jag äter det mesta. Har inte hänt att jag hoppat över någon måltid vad jag kan komma ihåg.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukhusmat

Post by Geta »

Jag har fått betala när jag varit tvångsvårdad.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply