Är det realistiskt?

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är det realistiskt?

Post by Fantasio »

Det stämmer, det. Åt en baguette och blev under kvällen mer hungrig. Då mikrade jag tio köttbullar och åt en torr knäckemacka. Det ska bli så roligt att komma igång med matlagningen igen. Vill göra potatisrätter, de går bra att variera.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Är det realistiskt?

Post by Krokus »

Geta wrote: 24 Apr 2022, 21:42 Var diskar du, när kranen har fastnat?
När det var stambyte/relining hos mamma diskade hon i badrummet. Det var tydligen inte samma stammar där som i köket.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är det realistiskt?

Post by Fantasio »

Det behöver inte krånglas till. En rätt jag tänkt laga är kött och råstekt potatis. Jag brukar oftast köpa fläsknoisette, det är oftast två skivor i varje förpackning. Sedan skivar jag och steker potatisen, tar bort den och fyller på med mer stekfett. Har i färska champinjoner delade i två bitar och steker dem några minuter på varje sida. Vill man kan man väl ha bernaisesås till, men det blir gott även utan sås. Råstekt potatis tycker jag är riktigt gott.

Sedan kan man göra varm korv med bröd och ha på rikligt med rostad lök och lite bostongurka på. Ketchup och senap också, såklart.

Har man lite extra tid svänger man ihop en potatisgratäng med en vitlöksklyfta per potatislager, tre allt som allt. Steker vanligt kött till det eller tinade kycklingfiléer.

Bara några recept jag kom på så här framåt nattkröken.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är det realistiskt?

Post by Fantasio »

Det blir att städa senare idag när boendestödet kommer. Misstänker att jag har svartmögel i slasken. Vet inte vad det heter på svenska, avlopp kanske. Det är som en svart sörja ovanpå avloppet. Där det är hål för vattnet att rinna ut genom. Usch! Ska plocka skräp från golvet så kan inte fastighetsskötaren klaga på att jag har det onaturligt stökigt i lägenheten. Jag ska be om att få kranen uppsmörjd. Sedan är jag redo för matlagning. Skojigt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är det realistiskt?

Post by Fantasio »

Just nu känner jag mig taggad att börja med matlagning igen. Men jag hittar inte mina matavfallspåsar, har letat. Det blir ju potatisskal och annat man ska återvinna. En gång ringde jag fastighetsskötaren om saken och fick till svar att de fanns i soprummet, men det gjorde de inte. Fick ringa igen. Nåja, jag får väl ringa fastighetsskötaren återigen. En sådan petitess ska inte hindra mig från att åter börja laga mat. jag har all tid i världen. Är så sugen på att göra hamburgare igen. Har bara isbergssallad, rå gul lök, tomat och ketchup på dem. Funderar på chilisås istället för ketchup.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35972
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är det realistiskt?

Post by Geta »

Här finns avfallspåsar i närheten av tunnan där de ska slängas. Sedan
finns det påsar för potatis på ICA som kan användas som avfallspåsar
till biogas.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12247
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Är det realistiskt?

Post by zoegas »

Vad kul Fantasio. Det är ett friskhetstecken.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är det realistiskt?

Post by Fantasio »

Jag har svartmögel i avloppen. Måste gnugga bort det synliga, sedan kan jag be om att få kranen uppsmörjd. Efter det är jag redo att laga mat igen. Får bara plocka undan skräpet från köksgolvet först. Tacos, potatissallad, potatisgratäng...
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35972
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är det realistiskt?

Post by Geta »

Hoppas att du får ändan ur vagnen någon gång med matlagningen, Fantasio.
Du hallucinerar ju nästan om god mat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är det realistiskt?

Post by Fantasio »

Vad fasen, en falukovsring skulle jag kunna köpa. Det blir till fyra måltider åt mig, behöver bara lite pasta till det. Här finns pengar att spara.
Post Reply