Är det realistiskt?

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Är det realistiskt?

Post by Fantasio »

Ja, är det realistiskt att komma igång med matlagning igen efter många år som färdigrättätare? Jag vill köpa potatis, min favoritråvara och göra gratänger med den, men även pyttipanna. Jag borde försöka äta billigt och då slår inget hemlagat. Om jag får skryta lite så var maten jag lagade mycket godare än vad pizzahaken har att erbjuda. 100 spänn för en pizza, det får man kanske fyra måltider för pengamässigt. Om inte mer. Om matlagning jag drömmer och kanske slutar det med en dröm, men viljan finns där någonstans under ytan och bubblar upp titt som tätt.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Är det realistiskt?

Post by Inwatto »

Image
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är det realistiskt?

Post by Geta »

Nu har du tid, Fantasio!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Är det realistiskt?

Post by memphis »

Ja, det är realistiskt att du ska kunna komma igång med matlagning igen! Som inwatto säger: just do it.

1. Köp hem potatis och allting annat som behövs för en gratäng.

2. Var noga med att ugnen är tom innan du sätter på den.

3. Ställ telefonen på ringning så att du inte glömmer bort gratängen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är det realistiskt?

Post by Fantasio »

Jag har tänkt att jag skulle börja med att steka "långkorvar", vad det nu heter på svenska. Sådana man har i korvbröd. Till det har jag pasta med chilisås och kanske rostad lök.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är det realistiskt?

Post by Fantasio »

Jag hade förkläde på mig och använde min sylvassa Sabatier-kniv till det mesta. Den skar igenom tomater med lätthet. Köpte mig även en fin stekpanna för en större peng. Men det var min hobby att laga mat. Det är ofta jag saknar de gamla dagarna när man gjorde sin egen mat.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är det realistiskt?

Post by Geta »

Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Är det realistiskt?

Post by yrväder »

Tycker det łåter bra att börja laga maten själv igen och godare blir det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är det realistiskt?

Post by Fantasio »

Nu sitter jag här hungrig, men jag tror faktiskt att jag kommer att börja med matlagning. Måste bara städa lite (mycket) först, då jag måste be fastighetsskötaren om att smörja upp min kran i köket så jag kan röra på den mellan slasken och "facket" där man har disken. Så att jag ska kunna diska, alltså. Pasta med chilisås i och långkorv till det, vilka jag steker. Det låter som en plan.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är det realistiskt?

Post by Geta »

Var diskar du, när kranen har fastnat?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Är det realistiskt?

Post by Fantasio »

Jag har bara en tallrik och kniv och gaffel att diska. Häller på lite diskmedel på de sakerna och gnuggar med diskborsten samtidigt som jag spolar vatten på dem. Vill börja steka korv som ett första steg tillbaka in i matlagningen.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är det realistiskt?

Post by Geta »

Det låter sunt att du vill börja laga mat. Då behöver du inte bli uthungrad
som idag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply