Akvarietråden

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

Fisken dog. :(

Det var dock väntat.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12651
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Akvarietråden

Post by zoegas »

Jag såg ett salvattensakvarium i en djuraffär. Det vara bara en liten kub på 30*30cm. Med koraller och anemoner i. Det var upplyst med UV-lampa. Det såg utomjordiskt ut. Ska fundera på det.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

zoegas wrote: 29 Jun 2023, 20:45 Jag såg ett salvattensakvarium i en djuraffär. Det vara bara en liten kub på 30*30cm. Med koraller och anemoner i. Det var upplyst med UV-lampa. Det såg utomjordiskt ut. Ska fundera på det.
Ja, man behöver ju inte ha fiskar.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

Mina tetra har fått fenröta. Det beror antagligen på för dålig vattenkvalitet och det beror på för lite vattenbyten. Detta kureras främst genom rejäla vattenbyten, men medicin kanske också vara till nytta. Bytte 50 liter vatten idag, samt slog i 50 droppar Esha 2000.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

Kollade på filterräkorna. De hade bara gabonräkor. De kan bli 14cm. Jag tycker nog det är för stort.

Köpte istället 6st trebandspansarmalar. Det gick på 500kr.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Akvarietråden

Post by 1Dave »

Sånna malar vill jag minnas farsan hade för längesen
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12651
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Akvarietråden

Post by zoegas »

Zoidar wrote: 06 Jan 2024, 15:22 Kollade på filterräkorna. De hade bara gabonräkor. De kan bli 14cm. Jag tycker nog det är för stort.

Köpte istället 6st trebandspansarmalar. Det gick på 500kr.
Det är en kräfta ju?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

Image

Image

Njä, ser lite kräftlika ut. De har inga riktiga kräftklor (kraftiga framben dock), utan filter/fjädrar de fångar in mat med.
Last edited by Zoidar on 07 Jan 2024, 03:16, edited 2 times in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

Image

Den större är panda-pansarmal och den mindre en av mina nya, trebands-pansarmal. 🥰

I bakgrunden ser vi svarta och gröna neontetra.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

Bamburäka! Hur cool liksom? Vill ha!


https://youtu.be/cuIR6Cxkzf8?si=XJjGa4PM2Q1iWKne
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

De två kanske viktigaste sakerna med akvarium som är lätt att misslyckas med.

1. Mata inte för mycket. Mata hellre för lite först och sen öka på.

2. Regelbundna och generösa vattenbyten varje vecka, ca 20-30% av volymen.

Förstås om man kan sina grejer, matar rätt mängd, har bra filter o.s.v. så behöver man inte byta lika mycket vatten, men för vanliga akvarie-rookies är det en bra regel. Har testat att byta mindre vatten. Ett tag bytte jag 10% i veckan. Då blev fiskarna sjuka. Det säkert pga. det mina fiskar fick fenröta. :(
Zoidar wrote: 06 Oct 2023, 00:16 Mina tetra har fått fenröta. Det beror antagligen på för dålig vattenkvalitet och det beror på för lite vattenbyten. Detta kureras främst genom rejäla vattenbyten, men medicin kanske också vara till nytta. Bytte 50 liter vatten idag, samt slog i 50 droppar Esha 2000.
Kan ju berätta att det löste sig med mer vattenbyten och medicin. Inga dödsfall. :)
Last edited by Zoidar on 07 Jan 2024, 03:53, edited 1 time in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akvarietråden

Post by Zoidar »

Tog upp två mangroverötter ur akvariet och satte i en stor draksten istället. Blev ljusare och rymligare. Funderat längre kring de rötterna. Känns bra jag gjorde slag i sak.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply