Regeringen vill Höja bostadstillägget

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Regeringen vill Höja bostadstillägget

Post by Zoidar »

Regeringen vill höja bostadstillägget. De som har det sämst har väl redan max bostadstillägg (nästan hela hyran betald)? Detta beslut hjälper väl bara de som redan har ok inkomst eller bor dyrt och därför inte har fullt bostadstillägg? Rätta mig gärna om jag har fel.

Eller är tanken att de med dålig inkomst ska flytta till dyrare bostäder?

https://www.hemhyra.se/nyheter/gladjebe ... -nasta-ar/
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Regeringen vill Höja bostadstillägget

Post by Klankedinken »

Tydligen ökat basbelopp men också ökad maxgräns... Från 5500 till 7500?!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Regeringen vill Höja bostadstillägget

Post by Zoidar »

Hm jag skulle kanske satsat på flytta till radhus istället? :think:

Nu när jag bränt kötiden är det väl bara att vänta 4-5 år? :lol: :mrgreen: :geek:
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Regeringen vill Höja bostadstillägget

Post by Cosmos »

Zoidar wrote: 18 Dec 2021, 12:39 Regeringen vill höja bostadstillägget. De som har det sämst har väl redan max bostadstillägg (nästan hela hyran betald)? Detta beslut hjälper väl bara de som redan har ok inkomst eller bor dyrt och därför inte har fullt bostadstillägg? Rätta mig gärna om jag har fel.

Eller är tanken att de med dålig inkomst ska flytta till dyrare bostäder?

https://www.hemhyra.se/nyheter/gladjebe ... -nasta-ar/
Så uppfattar även jag det. Man kan alltså byta upp sig till något större och nyare men ändå får mer i plånboken. De med lägst inkomst har i alla fall nästan hela hyran betald. Men ingen idé att jubla redan. För att få ihop till denna förbättring kommer politikerna bli tvungna att höja skatterna. Och då står vi där med våra tvättade halsar. Har vi tur så kommer vi få en vinst på någon hundralapp.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19374
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Regeringen vill Höja bostadstillägget

Post by Krokus »

Såvitt jag vet klassar vissa hyresvärdar enbart sjukersättningen som inkomst. Ej bostadstillägget.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply