Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Post by Fantasio »

Ja, vad kan polisen egentligen om schizofreni och andra psykiska sjukdomar? Antar att de rör vid ämnet på polishögskolan, men sen då? Jag antar att de får erfarenhet av psykisk sjukdom i och med att de har i uppdrag att skjutsa upp folk till psyket. Men jag skulle tro att de bär på samma fördommar som övriga befolkningen. De kommer ju bara i kontakt med folk som mår akut dåligt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Post by Geta »

1984 blev jag handräckt av polisen på grund av psykos. Jag tyckte att de
kom som två änglar i polisuniform sent på kvällen. De var väldigt snälla
och trevliga.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Post by memphis »

Jag har två helt olika erfarenheter av polisens hämtningar. Första gången var det två snälla poliser. Hon som satt i baksätet med mig lät mig värma tårna i hennes knäveck ( jag hade inga skor och var väldigt kall om fötterna).

Den andra gången var det två elaka poliser. Han som satt i baksätet med mig höll ner mig mot golvet och brände ena armen bakom min rygg. Jag trodde de skulle ta mig till skogs för att döda mig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Post by Geta »

Polisen vill slippa handräcka psykiatriska patienter. De tycker nog själva
att de inte har tillräcklig kunskap. Ibland kan det bli väldigt farligt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Post by Klankedinken »

Hemsk situation..

Kommer ihåg min första och ända poliseskort!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Post by Fantasio »

Polis tillkallades när jag gick in på tingsrätten för ett par år sedan. De började ställa personliga frågor. Om jag hade syskon, om jag hade egen lägenhet (svarade fel på den frågan) och så vidare. Fick frågan om hur jag mådde. "Sådär" blev mitt svar. De såg direkt att jag var ett psykfall.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Post by Fantasio »

En gång (för inte så länge sedan) gick jag till polisen och bad att få låna ett tjänstevapen. Jag blev tillsagd att gå hem och lägga mig. Tur att det inte blev fyllecell eller skjuts upp till sjukan.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Post by Richard »

Polisen måste ju kunna skilja på alkohol/drogrus o psykos eller epilepsianfall. Visst, vissa droger ger ju psykoser...

De måste ju veta om de ska köra till fyllecell eller psykakuten. Jag tror de får lära sig en hel del om psykiska åkommor på polishögskolan.

Jag blev så arg på min pappa att han ringde polisen, de körde mig till psykakuten o pappa följde med. Efter lite samtal kunde vi promenera hem tillsammans som vänner. Det minns jag, det var samma kväll som diskoteket brann o 63 ungdomar brändes inne i Göteborg. Tror jag tänkte, tja, det finns värre saker som kan hända, när jag läste om det sent på natten eftersom jag kunde inte sova ordentligt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Post by Fantasio »

Vad bra att ni blev sams, Richard. Det är rätt ofta man ser polisbilar uppe på psyket, det verkar som om polisen har flera handräckningar om dagen. Men mig har det skjutsat upp för sista gången.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Post by Richard »

Fantasio wrote: 01 Jan 2022, 19:10 Vad bra att ni blev sams, Richard. Det är rätt ofta man ser polisbilar uppe på psyket, det verkar som om polisen har flera handräckningar om dagen. Men mig har det skjutsat upp för sista gången.
Jo, i Helsingborg har polisen en egen parkeringsruta utanför o en egen ingång till psykmottagningen.

Jag hoppas också jag har åkt polisbil för sista gången!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Post by Geta »

Tror också att jag åkt polisbil för sista gången. En gång är ingen gång.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad kan polisen om psykisk sjukdom?

Post by Klankedinken »

Jag vill understryka att man inte är kriminell bara för att man åker polisbil!
Post Reply