Tråden om motorcyklar

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Klankedinken »

Fantasio wrote: 08 Apr 2022, 17:45
Klankedinken wrote: 08 Apr 2022, 17:17 Jag har två såna där!
Har du två Monkey bike? Häftigt! En nöjesmaskin.
Vad är en monkey bike?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Nu kan jag inte lägga upp bilder, men det är en liten, liten motorcykel med rejäl limpa till sadel. Verkar helfestlig. Kan användas vid pendling, men oftast skulle jag tro att man har den för nöjesåkning.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

https://www.hondamc.se/products/125-cc/monkey-2022/
Om Hondas Moneky bike: "Ny 125cc luftkyld motor ger 6,9 kW toppeffekt och 11Nm vridmoment. 5-växlad växellåda förbättrar marschfarten." Den har en maxfart på 91 km/h, så jag skulle tro att den är lagliga att köra på motorväg med. Vilken vuxenleksak!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Det finns många hojar därute som jag skulle kunna tänka mig. Min drömhoj är CBR1000RR Fireblade. Vill nog helst ha en sporthoj, trots att jag aldrig kör på bana. Bara ha den till nöjesåkning på landsväg och motorväg.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Även om jag får hjälp av kompisen att köpa en mc är det inte säkert att jag har råd med den. Den ska försäkras, plus att jag måste köpa skor, handskar och hjälm. En ny hjälm är inte billigt om man vill han en med kvalitet. Minst femtusen får man räkna med. Ett ställ har jag, men kanske har jag blivit för tjock för det. Ett nytt kan kosta 10 000 kronor. Dessutom är bensinpriset vansinnigt högt. Det blir aldrig mer en hoj för mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Jag håller mig à jour med vad som händer i motorcykelväg främst via Youtube. Min kompis säger sig vara sugen på ett mc-kort och visst har han råd när han får tillgång till den sparade slant han har. Han kan även köpa en hoj för ett par hundratusen och ändå ha pengar över. Jag är inte alls i samma lyxiga sits som honom. Jag får nöja mig med att drömma.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Tänk förr om åren. Då var jag på mässan kallad "På två hjul" varje år. Vartannat år i Göteborg, vartannat år i Stockholm. Vi som åkte hade med oss dryck på bussen, plus att vi gick på lokal och åt lunch och drack lite mer. Jag köpte tröjor i Hondas monter, eller vad man ska kalla det. Man fick provsitta hojarna. Så kul att bekanta sig med årets nya modeller. Tog broschyrer från alla tillverkare, de andra fotade hojarna. Mässan går av stapeln varje januari och är du intresserad av motorcyklar kan jag rekommendera mässan.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

En fyrhjuling kanske man skulle skaffa sig. Eftersom jag tog körkortet på mc innan ett visst datum får jag framföra sådana på allmänna vägar. Honda säljer sådana, men de är redskapsfordon, jag vill ha en frän nöjesmaskin.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Mitt intresse för motorcyklar har idag väckts. Såg några hojar när jag var ute förut, bland annat en Harley Davidson som touringhoj med kåpor. Den enda HD jag kan tänka mig är annars V-Rod.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Min garagegranne körde ihjäl sig på sin Yamaha R1:a. Min arbetskamrats son körde också ihjäl sig, han brakade in i en skördetröska. Jag trodde att arbetskamraten skulle sluta åka hoj efter det, men det gjorde han inte. Vi åkte i första maj-kortegen tillsammans.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Jag gillade kurviga landsvägar, så att man fick jobba med rätt växel och våga lägga ned cykeln i kurvorna. Men något knäskrap blev det aldrig för mig. Jag körde lugnt för det mesta. Men ibland gasade jag på ordentligt, det var kul.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Skulle jag nån gång i framtiden köpa mig en motorcykel blir det en japansk motorcykel, en av de fyra stora, big four: Yamaha, Honda, Kawasaki, Suzuki. Bäst kvalitet och går att serva hos de flesta handlare. Jag har ju haft en fin liten Honda och den var trivsam. Min senaste hoj var dock engelsk (Triumph) då man fick försäkra den billigt hos If. Har du något favoritmärke?
Post Reply