Tråden om motorcyklar

Moderator: Moderator 1

User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12247
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Tråden om motorcyklar

Post by zoegas »

Ber om ursäkt fantasio, jag var full som en skunk.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17631
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Jaha, okej. Idag såg jag tre motorcyklar. Vad sugen jag blir.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17631
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Ibland har jag tagit kurvor i för hög fart, jag är ingen Valentino Rossi (världens bästa roadracingförare). Men man kan lägga ned motorcykeln mer än man tror. Enda vägen ur en snäv kurva. Aj, aj att bromsa när man svänger, då går ekipaget rakt fram och man kör av vägen, eller så tappar hojen greppet och man hamnar omilt på backen. Man vurpar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17631
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Jag har aldrig förstått vitsen med Harley Davidson. Bra hojar om man gillar att skruva, duktigt med vibrationer ligger väl bakom en del underhåll. Motorljudet ska visst vara läckert, men många är så högljudda att det blir plågsamt. Jag kan tänka mig en V-Rod, dock. Det var eller är väl en Porsche-motor i dem?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35500
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tråden om motorcyklar

Post by memphis »

Vissa gillar inte att flyga, andra är rädda för att åka båt. Jag är inte rädd för dessa saker men det finns ett fordon jag aldrig skulle sätta mig på, och det är motorcykel! Man är så oskyddad. Om en motorcyklist kör in i mitternvajern kapas hen på mitten.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17631
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Jo, visst. Jag är ingen vän av mitträcken själv. Att man är oskyddad struntar jag i, det är ju så kul att åka hoj. Varva ur motorn ordentligt vid snabb acceleration och blåsa fram längs favoritvägen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17631
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Förmodligen skulle jag kunna få en skaplig försäkringspeng med tanke på min ålder. Inga 20 000 om året, alltså. Men sen kostar bränslet skjortan och så ska hojen servas en gång om året. Man måste köpa kläder och hjälm, fast det är i princip en engångsutgift. Det är inte bara inköpet av mc som kostar, alltså.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17631
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Drömhojen är Honda Fireblade CBR1000RR. Det har jag säkert skrivit om förut. Ett annat intressant märke är MV Agusta, men frågetecken på kvaliteten på den. Svårt att hitta ett ställe som servar den.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17631
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Det är bara att inse fakta: Jag kommer aldrig att ha råd med en hoj igen. Då ska det till en spelvinst och jag spelar ju inte. Men vill ha kvar mitt körkort, för man vet aldrig. Även fast det är osannolikt att jag vinner minst 100 000 kronor. Jag vet en kille som är bipolär och transportstyrelsen har tagit hans bilkörkort.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17631
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Jag skulle nog behöva en ordentlig avrostning på körskola innan jag blåser iväg mot horisonten på en 1000-kubikare.Jag dagdrömmer om att åter bli med hoj.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17631
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Jag har sökt på "på två hjul". "på två hjul mässa". "på två jul 2023" och lite annat men bara fått fram gamla artiklar. På min tid turades Göteborg och Stockholm om att arrangera mässan. Den var välbesökt och gissa om det fanns läckra hojar att titta på och även få provsitta. Sedan var jag runt i alla montrar från tillverkarna och tog kataloger med deras hojar, vilka jag bläddrade i när jag var hemma. Mässan gick alltid av stapeln i januari.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17631
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om motorcyklar

Post by Fantasio »

Som jag saknar min motorcykel. Sålde den när jag skulle flytta och ej hade nytt garage till den. Nästan skänkte bort den, fick under 50 000 för den.
Post Reply