Stark mat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Stark mat

Post by amandara »

Sambal är perfekt för mig, har det I mycket matlagning jag gör (jag gör inte så mycket matlagning men har 3 recept som jsg gör storkok på).
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

När jag lagade mat köpte jag ibland sambal oelek i en liten glasburk. Jättegott! En gång köpte jag en burk med starka feferoni, de var det sting i. Jag gillar stark mat, men med måtta.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Stark mat

Post by Richard »

Jag har denna, som jag använder i min chili con carne, men det är lätt att överdosera... Den ligger på ca 2 000 000 scoville. Jag har malt de själv o när man maler den, så är det som att stå bredvid en tårgasfackla. Köpt här:

https://www.kryddlandet.se/kryddor/carolina-reaper-hel/

Image

Fast det starkaste jag ätit var när jag hade pepparspray i min taco...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Oh, jösses! Det ante mig, Richard, att du kör med vrålstarkt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jalapenos uppskattar jag, men inte är den så speciellt stark. Men god är den i alla fall. Man kan få jalapenos i sin macka på Subway och det är klart att jag tar den. Tydligen är den svagare än Tabasco, så förvänta er ingen kulinarisk katastrof om ni skulle råka blanda den i maten.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Det har aldrig varit något klös i maten när jag gått på kinarestaurang. Man kanske skulle ta av såsen som finns i en liten kopp. Minns inte om den finns vid varje bord eller om man får gå och hälla på den någon annanstans.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Stark mat

Post by Richard »

Fantasio wrote: 28 Feb 2022, 23:02 Det har aldrig varit något klös i maten när jag gått på kinarestaurang. Man kanske skulle ta av såsen som finns i en liten kopp. Minns inte om den finns vid varje bord eller om man får gå och hälla på den någon annanstans.
Jo, den är helt ok.

Sambal oelek heter den, den är stark.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Tänk att habanero inte var nog för oss konsumenter, en ny variant togs fram. Jag talar så klart om Red Savina habanero. Någon som ar testat den? Admin kanske.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

"Chili Habanero är en av världens starkaste chilisorter. Chilifrukternas styrka mäts i så kallade scoville-enheter, vilket anger mängden capsaicin, det kemiska ämne som utgör styrkan. En mild chilisort kan ligga mellan 100-500 scoville, mellanstarka sorter mellan 1000-5000 scoville och riktigt heta ända upp till 570 000 scoville. Habanero = 100 000 – 300 0000 scoville. Chili Habanero passar bra till kalla och varma rätter såsom grytor, såser och chutney. Innehåll: Chilipeppar, habanero."

Denna krydda säljs av Kockens, ett pålitligt gammalt märke. Kommer jag någonsin för mig att laga mat igen ska jag börja köpa den. Tror ni mataffären kan beställa hem en burk åt en om den inte finns i det ordinarie sortimentet? Kan väl stupa på att de endast beställer stora kvantiteter av olika livsmedel.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Stark mat

Post by Richard »

Jag bjöd min vän Hasse på Carolina Reaper, eftersom han brukar prata om stark mat o världens starkaste korvar. Så när han var hemma hos mig frågade jag om han ville testa o han fick lite i handen, jag sa att han skulle ta lite på tungspetsen, men så tog han allt på en gång! Sen ville han ha vatten...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Richard wrote: 26 Mar 2022, 09:15 Jag bjöd min vän Hasse på Carolina Reaper, eftersom han brukar prata om stark mat o världens starkaste korvar. Så när han var hemma hos mig frågade jag om han ville testa o han fick lite i handen, jag sa att han skulle ta lite på tungspetsen, men så tog han allt på en gång! Sen ville han ha vatten...
Det tror jag det, Richard. Har hört att mejeriprodukter ska vara bra att dricka om man fått i sig för mycket av det starka.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Stark mat

Post by Richard »

Fantasio wrote: 26 Mar 2022, 20:16
Richard wrote: 26 Mar 2022, 09:15 Jag bjöd min vän Hasse på Carolina Reaper, eftersom han brukar prata om stark mat o världens starkaste korvar. Så när han var hemma hos mig frågade jag om han ville testa o han fick lite i handen, jag sa att han skulle ta lite på tungspetsen, men så tog han allt på en gång! Sen ville han ha vatten...
Det tror jag det, Richard. Har hört att mejeriprodukter ska vara bra att dricka om man fått i sig för mycket av det starka.
Ja, det stämmer, t.ex. mjölk är bättre än vatten.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply