Stark mat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Stark mat

Post by Fantasio »

Vissa säger sig uppskatta stark mat och jag kan bara hålla med. Men det får väl vara någon måtta? Det starkaste jag ätit var habanero som jag strösslade över en portion ris. Den ligger på mellan 100 000 och 350 000 scovillegrader och var för mycket för mig. Dock har jag köpt Tabasco med habanero och tacokrydda med habanero och det var ätligt. När jag var på pizzeria i Göteborg tog jag en pizza med piri piri, men den var inte så himla stark som jag trodde. Är det någon mer som testat habanero eller kanske något ännu starkare? Kanske vår admin Richard har provat på något riktigt starkt.
User avatar
Snurre
Silvermedlem
Posts: 1927
Joined: 10 May 2021, 17:48

Re: Stark mat

Post by Snurre »

Jag använder habanero ibland i min mat, gillar starkt. Har nog inte ätit något starkare faktiskt. Får kanske göra det vid tillfälle, det är väl det starkaste i vanliga mataffärer.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Stark mat

Post by Geta »

Det starkaste jag har ätit är på en thairestaurang. Jag bet i något jag
inte skulle ha bitit i.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Vi har kedjan Spicy hot i min hemstad. Har ätit några olika rätter där, men inget jättestarkt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Man brukar ju säga att den utländska mat som serveras i landet är försvenskad. Inte samma sak som i hemländerna. Därför tror jag inte det är så mycket krut i till exempel mat från fjärran östern.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Är det någon som har provat Carolina reaper? Mycket starkare är svårt att hitta. Jag skulle nog inte klara den. Är det någon här som provat harakirikorven någon gång?
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Stark mat

Post by Klankedinken »

Vi hade en carolina reaper i trädgården där jag växte upp men hunden tog den.. han fick åka in på sjukhus där personalen var tvungen att operera ut den ur magen!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Stark mat

Post by Geta »

Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Stark mat

Post by Klankedinken »

När du väl håller på kan du googla Scoville!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Stark mat

Post by Geta »

Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

När jag kommer iväg till Spicy hot ska jag köpa en rätt med en chilifrukt efter sig på menyn. Det betyder att maten är stark, men tror inte på någon enorm hetta. Till exempel så gillar jag jalapenos och Tabasco med habanerosmak. Ett tag (vet inte om de finns fortfarande) såldes det tacokrydda med habanero i. Upplevde inte den som så stark. Annat var det med den torkade habaneron jag fick av mamma, jag kunde inte äta upp måltiden, det var fördömt starkt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Sambal oelek ska visst ligga på mellan 7000 och 8000 scovillegrader. Inte så förfärligt stark, men väldigt god.
Post Reply