Stark mat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8196
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Stark mat

Post by Richard »

Denna köpte jag en gång; https://www.kryddlandet.se/chili/olkorv ... na-reaper/

Jag tror det är bra med stark mat om man vill gå ner i vikt. Eller har jag bara fått för mig det?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Stark mat

Post by Krokus »

Mm, kanske att fettförbränningen ökar med stark mat?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Stark mat

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 04 Nov 2022, 11:14 Mm, kanske att fettförbränningen ökar med stark mat?
Kanske är humgerdämpande?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Stark mat

Post by Krokus »

Myt: Stark mat förbränner fett
Krydda maten med chili och cayennepeppar och förbränn 200 kalorier extra per dag, tipsar bantningssajter. Men verkligheten ser inte riktigt ut så.

– Stark mat kan påverka ämnesomsättningen marginellt just när man har ätit, men det är inget som har någon bestående effekt och har ingen betydelse för viktnedgången, säger Martina Zander.

https://www.svt.se/nyheter/vanliga-dietmyter
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jag tycker om cayennepeppar, men upplever den inte som så stark. Har den främst i köttfärssås. För lite mer hetta kan man strö över krossad piri-piri.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Stark mat

Post by zoegas »

Jag gillar inte smaken cayenne ger, hellre chilipulver då. Jag använder det för smaken och inte hettan. Är inte glad för stark mat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Piri piri kan ligga på mellan 50 000 och 175 000 scovillegrader. Tabasco med habanero ligger på blygsamma 7000 till 8000 grader. Tabasco med habanero har jag bara hittat i en mataffär, belägen vid ett externt köpcentrum. Jag ska strax söka på "Hemköp tabasco" och se vad de har att erbjuda.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Det är väl ingen direkt styrka i vitlök, men det tycker jag om. Kan man skiva den tunt och äta som den är, eller behöver den stekas en stund?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Jag har svårt att se vad det står på kryddburkarna. Får ta med mig mina glasögon för jag vill ha cayennepeppar och piri piri. Och tabasco. Lite tabasco i mina tacos vore en höjdare. Den är inte våldsamt stark, men jag gillar smaken av den. Jag antar att jag får fråga personalen var tabascon finns.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Chilipulver är gott till det mesta. Det borde väl min mataffär ha tycker jag. Och så blir det cayennepeppar. Kanske vitlökspulver.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Min snälla syster var med mig till affären. Vi tittade efter piri piri, men den fanns inte. Glömde kolla efter tabasco. Vill även ha Samabal Oelek.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Stark mat

Post by Fantasio »

Förr om åren hände det att jag köpte fefferoni i glasburk. Har inte sett det på länge, men har å andra sidan inte tittat efter det. Tänker att det kan vara gott om man vill ha lite stark mat. Har för mig att de kom i olika storlekar och att de små var starkast.
Post Reply