Svårigheter att handla?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Sanna39
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 01 Sep 2021, 19:13

Svårigheter att handla?

Post by Sanna39 »

Jag har jättesvårt att ta mig till affären. Jag antar att det beror på orken bla o svårigheter att planera lite. Kanske beror det på negativa symtom. Har inte tagit upp detta med läkare...
Har ni hjälp med handling eller handlar o planerar ni själva??
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38264
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Svårigheter att handla?

Post by Geta »

Att handla i mataffären är ett av mina stora nöjen. Är så
nöjd när jag baxat hem en hel shoppingvagn med mat.
Jag skriver en lista innan jag går till affären eller snarare
åker buss.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10891
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Svårigheter att handla?

Post by mrsearlgray »

handlar själv och behöver jag handla större saker som typ kattsand så hjälper mamma mig då det är tungt att ta med på bussen.
men borde inte ett boendestöd kunna hjälpa dig med handligen?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38264
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Svårigheter att handla?

Post by Geta »

Jag har en shoppingvagn som kan gå i trappor, så jag kan även handla
större och tyngre saker.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4315
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Svårigheter att handla?

Post by yrväder »

Tänker samma, boendestöd kan hjälpa dig att planera matinklöp och följa med och handla.
Ring kommunen och be att få prata med biståndshandläggare för boendestöd.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19192
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Svårigheter att handla?

Post by Krokus »

Tidigare hade jag boendestöd som hjälpte mig med att handla mat. Det är dock viktigt att personkemin stämmer. :)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Sanna39
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 01 Sep 2021, 19:13

Re: Svårigheter att handla?

Post by Sanna39 »

Jo kanske ska ringa o höra om det. Tack för svar :-)
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 60606
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Svårigheter att handla?

Post by Nissegossen »

Sanna39 wrote: 31 Dec 2021, 10:06 Jag har jättesvårt att ta mig till affären. Jag antar att det beror på orken bla o svårigheter att planera lite. Kanske beror det på negativa symtom. Har inte tagit upp detta med läkare...
Har ni hjälp med handling eller handlar o planerar ni själva??
Hej och välkommen till viska 3.1!

Tala om för läkare vad du behöver hjälp med! Skall läkare och andra behöva gissa sig till vad du behöver hjälp med? Gången är läkare, ev Socialsekreterare-biståndshandläggare som gör en bedömning om du behöver boendestöd, eller som jag kontaktperson. En kontaktperson är en ställföreträdande kompis som du kan umgås med en timme per vecka. Om biståndshandläggare säger ja, frågar socialsekreteraren vad du har för intressen, när jag nämnde religion, då närmast kristendom sade hon, jag tror jag har en. Han är präst i Svenska kyrkan och har blivit som en personlig vän. Man kan få både boendestöd och kontaktperson (KP)
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18127
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Svårigheter att handla?

Post by Fantasio »

Vissa dagar, som idag, kommer jag inte iväg till affären fast jag skulle behöva. Jobbigt och irriterande.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Svårigheter att handla?

Post by Nobel »

Har hittills passerat butik på väg till och från jobbet och brukar gå inom när jag går förbi. Jag är tråkig med fasta matrutiner, men det underlättar för mig när jag handlar. Handlar samma mat varje gång. Maten är ofta lätt att tillaga eller kan ätas rå, så det blir en del grönsaker, vilket ska vara nyttigt.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8602
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Svårigheter att handla?

Post by wasp »

Geta wrote: 31 Dec 2021, 10:10 Att handla i mataffären är ett av mina stora nöjen. Är så
nöjd när jag baxat hem en hel shoppingvagn med mat.
Jag skriver en lista innan jag går till affären eller snarare
åker buss.
Samma här!
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8421
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Svårigheter att handla?

Post by Richard »

Nu tycker jag om att handla o har gjort det i runt 10 år, men innan dess...

Min dåvarande sociala fobi, gjorde så att jag helt enkelt inte åt, bara för att jag inte kunnat handla o ville inte ens gå på kvällen o hämta pizza... Det var för jobbigt. Då åt jag alltid på Drive-in på McDonalds, o inte ens det var särskilt bekvämt, men man slapp i.a.f lämna bilen. Sen körde jag till ett öde industriområde, parkerade, o åt i bilen.

Jag vet inte hur det försvann, om det är mediciner eller att jag växte ifrån det. Men min sociala fobi utvecklades mer o mer till ren paranoia o den går enkelt att medicinera bort nästan helt med 4 mg Haldol.

Jag minns inte mycket från 00-talet p.g.a de ECT-behandlingar jag fick då, då jag ville prova i princip allt, bad t.ex specifikt om Paroxetin som antidepressiv eftersom jag läst att den verkade lite extra mot social fobi. Sen vill jag ha MAO-hämmare eftersom jag läst om även de är bra mot social fobi, fick det också (Aurorix, Moklobemid), men det funkade inte. Sen läste jag om att det fanns icke-reversibla MAO-hämmare som man kunde få på licens, eftersom de var superbra mot social fobi, men de nöjde jag mig med att läsa om dom.

Fick nöja mig med benzo-behandling mot ångesten o det var väl det som funkade bäst, i.a.f mot den ångest man får av social fobi. Sen var det kanske bra att jag blev paranoid istället, eftersom den som sagt går att medicinera bort. Nu tycker jag om att spela apa o pajas inför folk, men på gymnasiet (på 90-talet) skolkade jag då det var redovisning inför klassen...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply