Python

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Python

Post by Nobel »

I denna tråden behandlas programmeringsspråket Python.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Python

Post by Nobel »

Om man till exempel vill skapa variabel med namnet v och ge den värdet 5 skriver man:

Code: Select all

v = 5
Med multipel tilldelning går det att tilldela flera variabler på samma gång:

Code: Select all

v, s = 5, 'Hej!'
Då får v värdet 5, och s värdet Hej!

v1, v2, v3, ... = uttryck1, uttryck2, uttryck3 ...

Värdet av varje uttryck till höger om likhetstecknet beräknas först. Detta värde placeras sedan i motsvarande variabel till vänster. Variabelns typ bestäms av vad man tilldelar den. Om variabeln inte finns tidigare så skapas den. Om den redan finns så ändras dess tidigare värde och eventuellt typen.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
SpaceCorp
Lutetiummedlem
Posts: 1549
Joined: 22 May 2021, 20:57

Re: Python

Post by SpaceCorp »

Nu kommer jag ihåg. Man deklarerar inte variabler i Python! Det är det enda jag kommer ihåg. :D
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Python

Post by Nobel »

Hur deklarerar man variabler i de språk du programmerat? :)
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
SpaceCorp
Lutetiummedlem
Posts: 1549
Joined: 22 May 2021, 20:57

Re: Python

Post by SpaceCorp »

Man sätter ett const framför namnet på variabeln i javascript, förkortning för constant tror jag.
Om man tror värdet kan ändras använder man let.
Fast jag har bara använt const tror jag, har inte programmerat så mycket.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Python

Post by Richard »

Jag har försökt börja med Python flera gånger, men inte kommit särskilt långt.

En gång programmerade jag ett program där man kunde raka av skägget på mullor o imamer.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Python

Post by Nobel »

SpaceCorp wrote: 02 Jan 2022, 21:19 Man sätter ett const framför namnet på variabeln i javascript, förkortning för constant tror jag.
Om man tror värdet kan ändras använder man let.
Fast jag har bara använt const tror jag, har inte programmerat så mycket.
Tack för tipset! Ska läsa antagligen läsa Javascript till hösten, så lika bra att börja i tid. Trodde att deklarera variabler var när det till exempel anges vilken typ variabeln ska vara, till exempel, int variabel = 5, alltså att det måste specifieras i förväg vilken typ variabeln ska vara.
Richard wrote: 03 Jan 2022, 06:56 Jag har försökt börja med Python flera gånger, men inte kommit särskilt långt.

En gång programmerade jag ett program där man kunde raka av skägget på mullor o imamer.
Vad tyckte du om Python? Testade i unga år bland annat Java och C++, Python har helt klart varit det mest användarvänliga.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
SpaceCorp
Lutetiummedlem
Posts: 1549
Joined: 22 May 2021, 20:57

Re: Python

Post by SpaceCorp »

Ja det stämmer, const är en typ. Man kan inte ändra den då.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Python

Post by Nobel »

Det finns ett antal standardfunktioner och matematiska konstanter som pi och e i modulen math. math kan importeras genom att skriva:

Code: Select all

import math
För att använda funktionerna och konstanterna anropas dessa genom att skriva:

Code: Select all

math.
Följt av funktionen eller konstant som ska användas.



Exempel, beräkna hypotenusan:

Code: Select all

import math
a = float(input('Första sidan: '))
b = float(input('Andra sidan: '))
c = math.sqrt(a**2 + b**2)
print(f'Hypotenusans längd är {c:.2f}')
Exempel förklaring:
1. Först importeras modulen math som innehåller matematiska funktioner och konstanter
2. Triangelns ena sida matas in av användaren och sparas i variabeln a som ett float tal (decimaltal)
3. Triangelns andra sida matas in av användaren och sparas i variabeln b som ett float tal
4. Hypotenusan, varibel c, beräknas genom att anropa funktionen sqrt (roten ur) a upphöjt till 2 plus b upphöjt till 2
5. Programmet skriver ut hypotenusans längd med två decimaler, det görs via en så kallad f-string (om ni tittar på print-funktionen så ser ni att finns det ett f i början) Om jag förstått det rätt så är det en funktion som skriver ut information, men den beräknar snabbare än tidigare varianter av funktionen där variabler inhämtas och skrivs ut
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Python

Post by Richard »

Nobel wrote: 03 Jan 2022, 08:33Vad tyckte du om Python? Testade i unga år bland annat Java och C++, Python har helt klart varit det mest användarvänliga.
Jag tycker Python är väldigt enkelt, men har som sagt inte kommit så långt. I skolan lärde vi oss BASIC o Delphi, men Python verkar enklare när jag tagit upp det o är ett av det vanligaste. I Linux så kan man köra scripten direkt också, behöver ej kompileras.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Python

Post by Nobel »

Skriv ett program som simulerar två tärningskast med sexsidig tärning och som beräknar summan av de två kasten.

Code: Select all

import random
print('Tärningen är kastad')
n = random.randint(1,6)
n2 = random.randint(1,6)
summa = n + n2
print(f'Summan av de två kasten är {summa}')
1. Importera modulen random för att få tillgång till funktioner som är relaterade till slump.
2. Skriv ut 'Tärningen är kastad'.
3. Tilldela variabeln n ett slumpmässigt tal mellan 1-6, hämta funktionen randint(a, b) (vilken ger ett slumpmässigt heltal k där a<=k<=b) från modulen random.
4. Tilldela variabeln n2 ett slumpmässigt tal mellan 1-6. Hämta funktionen randint(a, b) (vilken ger ett slumpmässigt heltal k där a<=k<=b) från modulen random.
5. Summera tärningskastens utfall och lagra värdet i variabeln summa.
Skriv ut summan av de båda tärningskasten.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Python

Post by Nobel »

Richard wrote: 03 Jan 2022, 10:02
Nobel wrote: 03 Jan 2022, 08:33Vad tyckte du om Python? Testade i unga år bland annat Java och C++, Python har helt klart varit det mest användarvänliga.
Jag tycker Python är väldigt enkelt, men har som sagt inte kommit så långt. I skolan lärde vi oss BASIC o Delphi, men Python verkar enklare när jag tagit upp det o är ett av det vanligaste. I Linux så kan man köra scripten direkt också, behöver ej kompileras.
Vet du om Python är kompatibelt med en Raspberry Pi? Skulle vara roligt att skaffa en sådan om det är fallet och hitta olika sätt att automatisera vardagen.
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply