Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

Jag har skött mig bra de senaste två veckorna. Snittat 2800-2900 kcal. Vikten har gått från 87,9kg till 86,4kg. Det är 0,65kg per vecka vilket väl får ses som ok, även om det inte är något rekordtempo.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

87,7kg idag. Undrar varför jag gått upp. Har ätit mycket grönsaker. Har nog mycket mat i magen. 🤷‍♂️
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Martina
Litiummedlem
Posts: 338
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Martina »

Kan bero på mer fibrer, och eller toalettvanor kanske. Vissa samlar även lite vatten vissa dagar.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

86,2kg! Plötsligt har jag gått ner. 🤷‍♂️

Åt inte så mycket grönsaker igår. Nog de som gör så jag blir tyngre. Nu blev jag motiverad att fortsätta.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Fantasio »

Jag har gått ned fyra kilo sedan sist när nu det var. Är nere på drygt 83 kilo. Tjoho!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Fantasio »

Jag har speglat mig i profil och har fortfarande en rätt stor mage. Kan vågen ha visat fel? Annars är jag bara åtta kilo från min idealvikt på 75 pannor. Har inte gjort något speciellt för att gå ned i vikt.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12270
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by zoegas »

Jag har gått ner 5 kg på en månad. Väger 67 nu. Vill ner till 60.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3238
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by 1Dave »

Inte vägt mig på några dagar men ligger runt 96 kg nu.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

1Dave wrote: 23 Dec 2022, 23:57 Inte vägt mig på några dagar men ligger runt 96 kg nu.
Har du testat 16:8 eller 14:10? Tror det är högeffektivt utan vara så svårt. När kroppen är utan mat en längre tid ökar förbränningen. M.a.o. kan man äta mer kcal ju fler timmar man fastar per dag. Nackdelen är att fasta också minskar muskelutvecklingen, enligt erfarenhet. Min teori är att detta dels beror på att kortisol ökar vid fasta. Och kortisol förbränner både fett och muskler.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3238
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by 1Dave »

Nej har bara räknat kcal. Det har funkat för att gå ner i vikt, men går upp igen när jag släpper på räknandet. Kanske skulle testa att fasta istället. Ungefär hur mkt kcal äter du under ätfönstret?

Har inte blivit så mkt träning som jag tänkt. Men hade gärna kunnat öka lite i styrka.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by Zoidar »

1Dave wrote: 24 Dec 2022, 00:12 Nej har bara räknat kcal. Det har funkat för att gå ner i vikt, men går upp igen när jag släpper på räknandet. Kanske skulle testa att fasta istället. Ungefär hur mkt kcal äter du under ätfönstret?
Jag har ju testat massor av olika saker under kort tid så just nu är 16:8/14:10 rätt nytt för mig. Jag har inte exakt koll på kcal nu men gissar jag kommer hamna kring 2500. Då gymmar jag och promenerar en del på det också.

Hur mycket åt du när du räknade kcal?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3238
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Vill du gå ner i vikt? Här peppar vi varann!

Post by 1Dave »

Zoidar wrote: 24 Dec 2022, 00:18
Jag har ju testat massor av olika saker under kort tid så just nu är 16:8/14:10 rätt nytt för mig. Jag har inte exakt koll på kcal nu men gissar jag kommer hamna kring 2500. Då gymmar jag och promenerar en del på det också.
Kanske kunde testa 2000 kcal cirkus rå. Då skulle jag förmodligen vara rätt nöjd med mängden mat per dygn.

Stora problemet nu har varit att det gärna blir chips för ofta. Jobbar relativt oregelbundet pga mkt extrapass så köper gärna "moralchips" de kvällarna en får vara hemma.
Post Reply