Journalen

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Journalen

Post by Fantasio »

"Rådgivning: Patienten tycker att det ibland kan hjälpa att lyssna på hårdrock och punk när rösterna blir påträngande. Rekommenderas att göra detta."

Nu lyssnar jag på musik, men inget hårt, utan klassiska Cornelis.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Journalen

Post by Fantasio »

"Inkommer med ambulans 14/7 då han själv larmat för att erkänna mordet på en vän som nyligen gått bort i covid-19. Ambulans kommer till psykiatriska akutenheten. Patienten bejakar imperativ rösthallucinos där rösterna säger att det är patientens fel att vännen gått bort, och att han själv måste dö som straff. Har tankar på att hänga sig. Är alkoholpåverkad, och lite rädd."

Det kan ha varit gången jag skulle traska upp till akutenheten, men ramlat omkull på vägen dit och förbipasserande ringde ambulans. Det står inget häpnadsväckande i min journal, men finner det intressant att läsa ändå.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35947
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Journalen

Post by Geta »

Det som står verkar häpnadsväckande.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Journalen

Post by Fantasio »

Okej, Geta. Ska bli intressant att se om notering görs efter mitt samtal till AE ikväll. Hoppas inte, för jag vill inte ha med vården att göra, egentligen. Men ibland behöver jag dess stöd.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Journalen

Post by Fantasio »

"Pat ringer pga besvärande, nedvärderande och uppmanande röster. Rösterna säger att pat ska ta sitt liv, att det är han som orsakat nya varianten på covid och att han är orsak till föräldrarnas död.

Pat får stödsamtal och Ut bekräftar till pat att han inte orsakat någon skada, att rösterna bara finns i huvudet och är starkare nu när pat har stress. Gravsättningen av föräldrarna är i morgon. Har stöd av sin ena syster. Pat informeras om att han är välkommen till Ae vb men pat är rädd att bli inlåst. Pat ska ta en Stesolid."

Detta skrevs i onsdags. Mådde inte bra, så jag ringde AE på vinst och förlust. Faktiskt bad jag inte om mer lugnande, ville bara ha någon att snacka med. De är så förstående, men jag går inte på finten att gå upp till dem. Ett samtal är ibland allt som behövs för att måendet ska svänga. Det gjorde det sist jag ringde.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Journalen

Post by Fantasio »

Jag ska kolla igenom mina journalanteckningar efter något snaskigt. "Pat ringer och tjatar och gnäller. Är inte nöjd med något." Något i den stilen kanske.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Journalen

Post by Klankedinken »

HAHAH.. Jag hörde idag om en tjej som hade terapiresistent depression!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18096
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Journalen

Post by Krokus »

Läste tidigare idag i min journal på mina vårdkontakter 1177.se, men det står fel i psykiaterns senaste anteckning. Fel årtal på självmordsförsök och fel tidigare psykologbehandling. Vet inte om jag ska kommentera det eller ej. Resten som stod i anteckningen var väl korrekt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Journalen

Post by Luusje »

Krokus wrote: 10 Feb 2022, 13:08 Läste tidigare idag i min journal på mina vårdkontakter 1177.se, men det står fel i psykiaterns senaste anteckning. Fel årtal på självmordsförsök och fel tidigare psykologbehandling. Vet inte om jag ska kommentera det eller ej. Resten som stod i anteckningen var väl korrekt.
Det är alltid något som inte helt stämmer i anteckningarna, men när det inte är viktigt väljer jsg att inte ta upp det. De har ändå att göra.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Journalen

Post by Fantasio »

"Sparsamt med ögonkontakt. Sänkt grundstämning. Öppet psykotiskt med vanföreställningar i form av att han har en alien inuti sig samt blir utsatt för strålning. Fortsatt imperativa rösthallucinationer."

"Flack emotionellt. Sparsamt med ögonkontakt. Sänkt grundstämning. Öppet psykotiskt med vanföreställningar i form av att han har en alien inuti sig samt blir utsatt för strålning."

"Fortsatt röstpåverkad, vandrar i korridoren och pratar med sina röster nästan hela tiden. Han vägrar gå ut på promenad."

"Pat är kontaktsökande enbart när han ska röka." Detta skrev muskelberget om mig.

"Fortsatt röstpåverkad, vandrar i korridoren och pratar med sina röster nästan hela tiden. Han vägrar gå ut på promenad. Patient är ångestfylld o röstpåverkad .Pratar för sig själv."

"Eftersatt hygien" står det också i journalen. Fy, vad taskigt.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7838
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Journalen

Post by wasp »

Kan jag läsa själv via 1177.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Journalen

Post by Santina »

I min journal stod det att jag vägrade duscha första gången jag var inlagd. Det var ingen som berättade för mig att man skulle gå och fråga efter en duschslang för att kunna duscha. Det gick högst några dagar innan jag gjorde det och jag var helt slut. Jag har aldrig duschvägrat, de måste ha förväxlat mig med nån annan.

Sen står det andra konstiga saker som är ren hittepå. Jag har bett dem att ändra eller lägga till kommentarer om det men de har inte gjort det…
Post Reply