Gruppboende

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Gruppboende

Post by Fantasio »

Hoppas jag placerade tråden rätt. Syrran var på mig idag igen om jag inte skulle in på gruppboende. Det vet jag inte om jag vill. Hon tänker satellitboende med en lägenhet där personal finns dygnet runt. Får man mat förutom ett boende kanske jag nappar på förslaget. Min vän bor på ett gruppboende med sjukhuskänsla och han får inte ens ha hand om sin egen medicin. Åh, jag vet inte hur jag ska göra.

Ni som är på gruppboende får gärna posta i denna tråd.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Gruppboende

Post by Geta »

Tror inte att mat ingår i ett satellitboende men man kan få gå och äta
på något äldreboende.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gruppboende

Post by Fantasio »

Jaha. Kan man få hjälp av personalen att laga mat? Laga mat kan jag ju, men det gäller att komma igång också. Min kompis bor i ett kombinerat boende/äldreboende. Det får tillagad mat två gånger om dagen, frukost och kvällsmacka. Men han har bara ett stor rum och eget badrum. Han har kylskåp, men minns inte om han har spis och ugn.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Gruppboende

Post by Geta »

Han har kanske kylskåp och en vattenkokare. Mer behöver han knappt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Gruppboende

Post by Fantasio »

Jag antar att man blir skinnad vad gäller hyran på ett boende. Är den dyr nog för att även jag (med en slant sparad) skulle få bostadstillägg, eller vad det nu kallas? En hyra på säg 7000 vet jag inte om jag fixar utan ekonomisk hjälp.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Gruppboende

Post by yrväder »

Du kan kanske be att få kika på ett gruppboende som kan bli aktuellt , så att du får en uppfattning om hur rummet ser ut, om spis finns eller om man äter och lagar maten gemensamt. Hade nog gjort så själv, besökt ett gruppboende för att se hur det skulle kunna bli med mat och det egna boendet.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Gruppboende

Post by zoegas »

Ja, föreslås det så får du åka och titta på de boenden som finns. Det finns flera och olika typer. Så är det åtminstone här i en mellanstor stad. De jag varit och tittat på har gett mig kalla kårar. Tyckte uppriktigt synd om de som bodde där som dessutom betala ashög hyra och avgift. Vissa hade bara fickpengar kvar efter räkningen. Där var inget fiber osv.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Gruppboende

Post by memphis »

Tror att kommunerna tar ut max vad som går att ta från en person med sjukersättning. Det blir inga pengar över. Det är uträknat så.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Gruppboende

Post by amandara »

yrväder wrote: 10 Oct 2022, 10:35 Du kan kanske be att få kika på ett gruppboende som kan bli aktuellt , så att du får en uppfattning om hur rummet ser ut, om spis finns eller om man äter och lagar maten gemensamt. Hade nog gjort så själv, besökt ett gruppboende för att se hur det skulle kunna bli med mat och det egna boendet.
Kolla runt på många olika sorters gruppboenden.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Gruppboende

Post by Geta »

Jag tvivlar på att man får välja och vraka, när det gäller gruppboenden.
De växer inte på trän. Man får ta det man får.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Gruppboende

Post by amandara »

Geta wrote: 10 Oct 2022, 17:02 Jag tvivlar på att man får välja och vraka, när det gäller gruppboenden.
De växer inte på trän. Man får ta det man får.
Är det så - så behöver du inte flytta dit. Du ska ha koll på läget.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Gruppboende

Post by zoegas »

Geta wrote: 10 Oct 2022, 17:02 Jag tvivlar på att man får välja och vraka, när det gäller gruppboenden.
De växer inte på trän. Man får ta det man får.
Där är kö.
Post Reply