Skänker du pengar?

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Skänker du pengar?

Ja, sporadiskt.
3
20%
Ja, 100kr eller mer i månaden.
5
33%
Ja, mindre än 100kr i månaden.
1
7%
Nej.
6
40%
 
Total votes: 15

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23214
Joined: 10 May 2021, 16:12

Skänker du pengar?

Post by Zoidar »

Jag brukar ge till hjälpverksamhet. Sen ger jag kollekt i kyrkan.

Ibland får jag infall att ge bort allt jag har. Vill inte hänga upp mitt liv på pengar. Kommer i alla fall inte ge bort stora klumpsummor utan lägger i så fall ut det på långsiktigt givande.

Det är bara så att om jag inte sparar löper mina finanser amok. Då blir det impulsköp och onödigheter non stop. Det är ju inte bra det heller.
Last edited by Zoidar on 16 Jan 2022, 00:39, edited 3 times in total.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Skänker du pengar?

Post by Fantasio »

Sverige har ett enormt skattetryck, ett av de högsta i världen. Det är upp till regimen att stödja olika organisationer som t ex Röda korset. Vi bidrar alla genom att betala skatt. Jag tycker det får räcka så.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8191
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Skänker du pengar?

Post by Richard »

Brukar ge polaren 10-20 kr så att han kan köpa sig en öl, när jag möter honom på morgonen när Systembolaget öppnar.

Annars ger jag inte bort nått. Aldrig till tiggare, det är så organiserat!

Men nån gång startade jag en insamling för Suicide Zero i samband med min födelsedag (en funktion man kan göra). Tror jag fick in 200 kr (av min morbror, som senare tog livet av sig själv).

Det jag skulle kunna tänka mig att bidra till är hemlösa katter, kattjourer o organisationer som tar hand om katter. Kommer testamentera allt, om det blir nått över, till dom när jag dör.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18565
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Skänker du pengar?

Post by Krokus »

Nej, skänker inte pengar längre. Har tidigare varit medlem i Amnesty international, men tröttnade på att de ringde hela tiden och ville att jag skulle höja månadsavgiften till dem. Jag blockerade deras nummer i telefonen och sade upp autogiro på banken.

Däremot är jag medlem i SPES för typ 150kr per år. Ibland när katthem ber om pengar har jag swishat en slant.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1768
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Skänker du pengar?

Post by Inwatto »

Jag ser det som att jag skänker pengar när jag spelar på Lotto för 5000 kr om år. Då får ideella idrottsorganisationer 25 % och 50 % går till människor som vill ha pengar. Annars är jag medlem i Diabetesförbundet och Motormännens HelnykterhetsFörbund. Det får räcka.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Skänker du pengar?

Post by Fantasio »

En av få organisationer jag kan tänka mig att skänka till är cancerfonden. Men vill inte bli månadsgivare utan skänka när andan faller på och när plånboken tillåter det.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Skänker du pengar?

Post by Safir »

Jag har ett fadderbarn och brukar ge nån hundring när jag kan till en organisation som finansierar barnhem, ger även ibland till ett katthem eller någon annan katthjälporganisation.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36906
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skänker du pengar?

Post by Geta »

Jag undrar om det skänks så mycket pengar till Ukraina längre?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23214
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Skänker du pengar?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 05 Jun 2022, 21:20 Jag undrar om det skänks så mycket pengar till Ukraina längre?
Jag gav en klumpsumma i början av kriget, sedan dess har jag inte gett något.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6510
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Skänker du pengar?

Post by Hercules723 »

I början av månaden gav jag faktiskt 50kr till en YouTuber via Patreon.
Funderar på att kanske utöka det till ett par till YouTubers.
Jag vet då vart pengarna går, det gör man inte med välgörenhet.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8191
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Skänker du pengar?

Post by Richard »

En gång hade jag varit i tingsrätten, åtalad för miljöbrott, o när jag gick hem kom det några o ville att jag skulle skänka pengar till nån miljörörelse. Men missförstå mig inte, det är klart vi ska vara rädda om miljön, det behöver man inte vara miljöpartist för att förstå. Men det var ändå lite ironiskt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36906
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skänker du pengar?

Post by Geta »

Typisk synkronicering.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply