Vildmarksutrustning

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Zkrokodiljägarn

Vildmarksutrustning

Post by Zkrokodiljägarn »

Igår köpte jag ett vattenfilter, en så kallad "Grayl". Den filtrerar vatten upp till 99.9999 procent eller vad. Det är renare än vad man får i kranen kan jag tro. Filtret kostar 350 kronor medans vattenflaskan kosta 700:- Det är saftigt för en plastflaska. Jag hade velat designa en tändare, göra slag i saken. Ett Trangia kök kostar en tusing medans tillverkningen är kanske 50 öre. Det är inne med friluftsliv och en vettig tändare finns inte att få. Men jag har inget driv! Jag är en slacker odugling.

Image
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vildmarksutrustning

Post by Klankedinken »

Join the club!
Guest

Re: Vildmarksutrustning

Post by Guest »

Detta vattenfilter är nog minst lika bra. Jag har stått på väntelista i över ett halvår. Så det är svårt att komma över.

https://criseq.se/produkt/sawyer-sp4320 ... gIt4PD_BwE
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vildmarksutrustning

Post by Koi »

Tändare? Varför?

Light my Fire har morakniv med tändstål i skaftet.

Fluffa upp ett par tamponger så tänder du elden på ett kick.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8184
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vildmarksutrustning

Post by Richard »

Jag har en sån här vattenrenare...

Image

Resten av min krisberedskap: https://www.richardhandl.com/prepping/

Ett fiskenät saknar jag.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Zsurvivorn

Re: Vildmarksutrustning

Post by Zsurvivorn »

Jag hade ett sawyer filter innan. Fungera utmärkt, jag har inte blivit sjuk iaf. Men tänk på att de aldrig får vara i minusgrader, fryser den så filtrerar den inte längre.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8184
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vildmarksutrustning

Post by Richard »

Du får komma o vara med på forumet Z, jag har inte stängt av dig. Säg bara till om du glömt lösenordet eller nått, så återställer jag det.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vildmarksutrustning

Post by Koi »

Har också sawyer.
Zpyroman

Re: Vildmarksutrustning

Post by Zpyroman »

Jag vill gärna designa en tändare för där är brutalt med pengar att tjäna. De som finns är inte bra. Till exempel så är butangas värdelöst i minusgrader. Zippo måste man fylla på varannan dag. Och de mer avancerade gaständarna håller inte. Primus stormtändare är den bästa jag kunnat hitta. Den kostar 199.

Image

Och där är så många fel på den. Ni ser de blå fönstren där man ska se gasen. de är buckliga och täcker inte hela behållaren. Så man vet inte hur mycket gas där är i. Den har en sån klicktändare men det är standardgrej som finns i alla klicktändare. De är inte hållbara och jävligt kinabudget. I botten där man justerar lågan, måsta man i princip ha en skruvmejsel till.

Alla Bic och såna för en tia, går inte att fylla på. Och de som går att fylla på är inte tillförlitliga. Eftersom det inte är svetslåga, så kan man inte rikta lågan nedåt. Den slocknar, eller så bränner man sig. Har man lågan på ett tag blir tändaren svinvarm. Och de smälter.

Ja ni ser. Jag har många ideer. Det där med flinta och stål är för .. Ja jag vet inte. Praktiskt är det inte.
Zmulle

Re: Vildmarksutrustning

Post by Zmulle »

Jag gilla din machete Richard :lol: "Ryssen i min skog? Nu jävlar"
Zfilmfantast

Re: Vildmarksutrustning

Post by Zfilmfantast »

Image
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12588
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vildmarksutrustning

Post by zoegas »

Köp inte Grayl idiotflaska. De påstod att man får ut 300 liter ur den. Men efterforskningen visa att det är bara rent porlande källvatten som man kan filtrera 300 ggr. De säger att man kan inte ta brunt vatten etc. Var hittar man porlande källor? Jag fick ut 20 liter på ett filter som kostar 390kr. Och flaskan kosta 700! Sjuhundra för en plastflaska! Jag fick fan åka hem idag för jag hade inte tillgång till vatten. Där är fler idiotiska fel på den flaskan med, men det är onödigt att skriva om.

Gör som Richard och köp ett Sawyer istället. De kan man skruva på vanliga petflaskor och man kan använda gravitationen för att droppa ut rent vatten. Mycket bättre sak.
Post Reply