Behöver tips ang klient

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Behöver tips ang klient

Post by Zoidar »

Jag har en klient på ett visst antal timmar. Säg 20 timmar i månaden. I sista veckan i månaden brukar vi ha bränt timmarna. Hur gör jag då? Känns lite dåligt att säga att vi har slut på timmar och får ses nästa vecka. Känns lite som man bara tänker på pengarna. Jobba utan få betalt känns inte heller bra. Hur skulle ni gjort?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Behöver tips ang klient

Post by Fantasio »

Jag tror jag skulle säga att umgängeskvoten är fylld och att vi får börja om på ny kula nästa månad. Jobba gratis ska du inte behöva göra.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Behöver tips ang klient

Post by Luusje »

Jag håller med Fantasio, men egentligen behöver ni redan i början av månaden se till att det blir jämnt fördelat i månaden. Men, nej, du ska inte jobba gratis.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Behöver tips ang klient

Post by Zoidar »

Jag är så dålig på säga ifrån. Förra månaden sa jag bara att det dykt upp en sak. Känns ju inte bra det heller.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Behöver tips ang klient

Post by Klankedinken »

Jag tror inte du kommer ifrån det här när du jobbar med människor! Man kommer dom nära och börjar bry sig. Att man vill va en bra människa för dom är inte konstigt och jag tycker du ska försöka formulera din situation för personen om den kan förstå. Vet förstås inte hur det är att jobba som du gör men det är tipset jag brukar få när jag har känslokval, Formulera formulera formulera.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Behöver tips ang klient

Post by yrväder »

Varför kan du inte ta upp det med din arbetsgivare och förklara utifrån din brukares situation att han behöver utöka timantalet / mån för annars blir han utan stöd 1 vecka varje månad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18449
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Behöver tips ang klient

Post by Krokus »

Håller med Yrväder! Vad säger din chef? Kan hända att klienten behöver fler ledsagare för att hens behov ska bli tillgodosett. Tror inte att du mår bra av att gå upp i arbetstid just nu, men det vet du bäst själv. Och jobba gratis, nej. Gör det inte.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Behöver tips ang klient

Post by Zoidar »

yrväder wrote: 24 Jan 2022, 11:06 Varför kan du inte ta upp det med din arbetsgivare och förklara utifrån din brukares situation att han behöver utöka timantalet / mån för annars blir han utan stöd 1 vecka varje månad.
Tyvärr får jag inte säga så mycket om timmarna till chefen, utan det ska gå via brukaren, som får gå till handläggaren. Jag fick tillsägning tidigare då jag föreslog att en brukare borde ha fler timmar. Jag gjorde det kanske på ett osmidigt sätt.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Behöver tips ang klient

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 24 Jan 2022, 11:15 Håller med Yrväder! Vad säger din chef? Kan hända att klienten behöver fler ledsagare för att hens behov ska bli tillgodosett. Tror inte att du mår bra av att gå upp i arbetstid just nu, men det vet du bäst själv. Och jobba gratis, nej. Gör det inte.
Du har rätt att jag inte ska jobba gratis. Du har väldigt rätt i det. Kanske borde ta upp det med klienten om timmarna.
Last edited by Zoidar on 24 Jan 2022, 15:17, edited 2 times in total.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Behöver tips ang klient

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 24 Jan 2022, 07:27 Jag tror inte du kommer ifrån det här när du jobbar med människor! Man kommer dom nära och börjar bry sig. Att man vill va en bra människa för dom är inte konstigt och jag tycker du ska försöka formulera din situation för personen om den kan förstå. Vet förstås inte hur det är att jobba som du gör men det är tipset jag brukar få när jag har känslokval, Formulera formulera formulera.
Jag får träna att formulera mig.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Behöver tips ang klient

Post by yrväder »

Låt bli att lägga det på dig själv, gå då via brukaren, förklara för honom att han behöver ansöka om utökning av timmar per månad annars blir han utan.
Bättre att vara ärlig mot honom, blir även bättre mot dig själv.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Behöver tips ang klient

Post by Zoidar »

yrväder wrote: 24 Jan 2022, 15:33 Låt bli att lägga det på dig själv, gå då via brukaren, förklara för honom att han behöver ansöka om utökning av timmar per månad annars blir han utan.
Bättre att vara ärlig mot honom, blir även bättre mot dig själv.
Ja, du har helt rätt i det. Tack!
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply