Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Moderator: Moderator 1

Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58179
Joined: 10 May 2021, 15:58

Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Post by Nissegossen »

Du måste samarbeta med din läkare för att sluta med antidepressiva

För vissa kan antidepressiva medel vara det enda sättet att motverka depression och ångest. För andra visar det sig inte vara svaret de hoppades på, eller så väljer de att inte ta dem av andra anledningar.
https://stegforhalsa.se/anvander-du-ant ... orde-veta/
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Post by Mosbrickan »

Nissegossen wrote: 31 Jan 2022, 12:14 Du måste samarbeta med din läkare för att sluta med antidepressiva

För vissa kan antidepressiva medel vara det enda sättet att motverka depression och ångest. För andra visar det sig inte vara svaret de hoppades på, eller så väljer de att inte ta dem av andra anledningar.
https://stegforhalsa.se/anvander-du-ant ... orde-veta/
Jag upplever att min skalle blivit betydligt mer avtrubbad pga antidepressiva piller, men andra symptom har ökat markant. Impulsiva grejor till exempel. Impulsiviteten har formligen exploderat och paranoian har ökat också. Därför slutade jag tvärt med dem, från maxdos ner till noll över natt. Det var inte så bra.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Post by Safir »

Nissegossen wrote: 31 Jan 2022, 12:14 Du måste samarbeta med din läkare för att sluta med antidepressiva

För vissa kan antidepressiva medel vara det enda sättet att motverka depression och ångest. För andra visar det sig inte vara svaret de hoppades på, eller så väljer de att inte ta dem av andra anledningar.
https://stegforhalsa.se/anvander-du-ant ... orde-veta/
Jag slutade med venlafaxin mot läkarens inrådan. Hade en del ångest i kroppen på nätterna som jag inte hade innan jag började med venlafaxin och läste att den kan orsaka ångest så ville sluta. Hade tagit den i åtminstone 4 år.
Läkaren tyckte inte jag skulle göra det utan hon ville att jag skulle öka från 150 mg till 225 mg … men jag fick iallafall utskrivet lägre doser för nedtrappning. Mycket bekymrad läkare.
Det var kapslar med granulatkorn i så jag kunde trappa ner genom att ta färre och färre korn.
Man ska ju inte öppna kapslar egentligen men jag kollade upp det noga och denna medicin var inte farlig att ta utan kapsel.
Så … jag trappade ner jättelångsamt och hade i princip inga utsättningssymptom! Lite yrsel och fräs i huvet några gånger bara.
Efter utsättningen mådde jag bättre än när jag gick på medicinen … min kurator sa ungefär: ja du verkar inte må sämre.

Långt efteråt fick jag PTSD-diagnos så det var inte depression i grunden, inte konstigt att antidep inte fungerade. Hade haft Citalopram innan också plus har provat Mirtazapin för sömnen (den blev jag deprimerad av :shock: ).
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23197
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Post by Zoidar »

Jag har också själv trappat ut Venlafaxin. Inga direkta utsättningssymtom heller. Som all antidepp brukar de tappa effekt hos mig. Så när jag inte märker effekt så brukar jag sluta eller byta medicin.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13146
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Post by amandara »

Jag hade jobbiga utsättningssymtom när jag satte ut venlafaxin. Som elstötar i huvudet mkt jobbigt. Det gick över efter 6 veckor eller något. Jag mår bättre depressionsmässigt på sertralin än på venlafaxin.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12628
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Post by zoegas »

Jag sluta tvärt med venflaxin. Det gav minskad sexlust. Det var all de pillerna gjorde. Nu stoppar jag i mig massa andra saker, så jag märkte inga utsättning symptom.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12628
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Post by zoegas »

För många år sedan när jag sluta med Cipralex fick jag en elstöt i hjärnan. Vakna mitt i natten och small till. Fy för fan vad hemskt det var, jag börja nästan gråta.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Post by Klankedinken »

"Riktiga män gråter inte, zoegas"..

Nä men skämt åsido.

Jag hade stötar i huvudet av ergenyl. Dom har försvunnit nu. Det fick jag hörselnedsättning av också!
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12628
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Post by zoegas »

Du det small till rejält i hjärnan. Jag trodde det var stroke på G.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Post by memphis »

Jag har aldrig börjat med antidepressiva. Möjligtvis jag haft dem en kortare period. Jag har min hund i stället. Hon är mitt antidepressiva :D
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Post by Snuttan »

Det kan va riktigt skönt med antidepp.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18563
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Om du slutar med antidepressiva: något du borde veta

Post by Krokus »

Förut slutade jag med Aurorix (antidepressivt) och mådde rätt dåligt under nedtrappningen. I tre månader var jag utan antidepressiv medicin och under den tiden gjorde exet slut.

Läkaren på psykosmottagningen satte sedan in Aurorix igen, men utan upptrappning. Han tyckte tydligen att det var en bra idé att börja med högsta dosen direkt. Som gjort för biverkningar! :roll:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply