Hackad telefon

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36429
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hackad telefon

Post by memphis »

Ja jag säger detsamma. Jag är väl en på miljonen då.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Herring
Vanadinmedlem
Posts: 1005
Joined: 24 Jun 2021, 14:04

Re: Hackad telefon

Post by Herring »

Har varit med om samma sak. Att efter sms autofylls koden. Jag är inte jättekunnig om mobiler, men jag tror inte det är virus eller hackare.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hackad telefon

Post by Klankedinken »

Allt det memfis säger verkar avlägset, hon har nog rätt om att det är en på miljonen.-.
Herring
Vanadinmedlem
Posts: 1005
Joined: 24 Jun 2021, 14:04

Re: Hackad telefon

Post by Herring »

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36429
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hackad telefon

Post by memphis »

Tack herring, men jag vågar inte klicka på länkar när det är på det här viset! Är för rädd och paranoid. Men tack ändå!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36429
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hackad telefon

Post by memphis »

Jag har gjort vad jag har kunnat nu. Sitter här med en nästan tom telefon, har bara Youtube och viska och e-posten att syssla med.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hackad telefon

Post by Geta »

memphis,

Jag minns hur orolig du var, när du hade en hyresvärdinna som snokade
i din bostad. Försök att hålla huvudet kallt med mobilen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18432
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hackad telefon

Post by Krokus »

"Android har sedan version 8.0 en smidig inbyggd funktion för att automatiskt fylla i användarnamn och lösenord i appar. Nu kan det så kallade ”autofyll” snart automatiskt fylla i tvåstegsverifieringskoder som skickats via SMS.

Autofyll plockar upp koden som skickats och fyller i den i fältet. Androids meddelande-app hade sedan tidigare en funktion för att direkt kopiera koden till urklippet, men autofyll tar bekvämligheten ett steg längre."

Text från Herrings länk. Att sms-koden fyllde i sig själv är alltså inget konstigt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36429
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hackad telefon

Post by memphis »

Krokus wrote: 01 Feb 2022, 23:02 "Android har sedan version 8.0 en smidig inbyggd funktion för att automatiskt fylla i användarnamn och lösenord i appar. Nu kan det så kallade ”autofyll” snart automatiskt fylla i tvåstegsverifieringskoder som skickats via SMS.

Autofyll plockar upp koden som skickats och fyller i den i fältet. Androids meddelande-app hade sedan tidigare en funktion för att direkt kopiera koden till urklippet, men autofyll tar bekvämligheten ett steg längre."

Text från Herrings länk. Att sms-koden fyllde i sig själv är alltså inget konstigt.
Ah! Det var ju bra nyheter! Tack krokusen! En annan bra sak är att mina foton som genom ett mirakel finns kvar på telefonen. Min bror sa att det inte kan finnas virus i bilder, jpg nånting sånt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36429
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hackad telefon

Post by memphis »

Nu har jag bytt lösenord på e-posten. Frågan är om det hjälper om telefonen är hackad på det vis jag tror.

Nu återstår att skaffa nytt bank- id samt ladda ner alla appar jag hade. Men jag tar det lite lugnt. Orkar inte stressa upp mig det första jag gör på morgonen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18432
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hackad telefon

Post by Krokus »

Har du bilderna på ett minneskort bör de vara kvar på minneskortet även om du fabriksåterställer telefonen. Tror jag?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36429
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hackad telefon

Post by memphis »

Ja bilderna är konstigt nog kvar! Även min kalender var ifylld. Lite märkligt men men...Nu har jag varit på banken och därifrån laddat in ett nytt mobilt bankid. Med deras dator och deras sladd. Tyvärr känner jag mig inte säker ändå. Jag hittar alltid nåt litet kryphål i idén om att jag säkrat telefonen.

Men om jag nu skulle råka ut för något så har jag gjort allt vad jag kunnat. Jag har varit i kontakt med Samsungs support och han hade argument som skulle fått vem som helst lugn- men inte mig.
Eftersom jag har gjort allt som jag kan göra kommer jag antagligen att gå fri om det händer något.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply