Hackad telefon

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hackad telefon

Post by memphis »

Man kan inte vara nog försiktig när det gäller mailen. Vet inte vad som kan hända om jag klickar på dem, skadan är ju liksom redan skedd, men jag är superförsiktig ändå.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Hackad telefon

Post by Mosbrickan »

memphis wrote: 03 Feb 2022, 16:42 Man kan inte vara nog försiktig när det gäller mailen. Vet inte vad som kan hända om jag klickar på dem, skadan är ju liksom redan skedd, men jag är superförsiktig ändå.
Jobbigt. Jag polisanmälde mig själv en gång.

Det ringde "okänt nummer" på min telefon, jag svarade (väntade samtal från vården), och hörde mig själv prata i andra änden. Jag blev extremt nojjig, var ju säker på att någon bandat mig och skickade detta som hot.

Ringde direkt 11414 och gjorde polisanmälan. I efterhand visade det sig att jag testat "Fakesamtals-funktionen" på luren och glömt av detta.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hackad telefon

Post by memphis »

Jaha, hehe! Visste inte ens att det fanns en sån knapp.

När jag pratade med Samsung ekade det också. Allt jag sade ekade tillbaka. Hackarna försökte väl störa samtalet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Hackad telefon

Post by zoegas »

Min telefon är avstängd. Varför ska jag ha en mikrofon i hemmet när jag pratar med mig själv hela tiden? Inte en käft ringer som jag gillar ändå. Finns telefoner med mekaniska strömbrytare på GPS osv men de går på 10 papp. Skicka ett brev istället, jag är chefen.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hackad telefon

Post by memphis »

Tror inte du förstår riktigt vad jag menar. Att min telefon är hackad är lika illa som att din dator är det. Jag använder telefonen till ALLT.

Förresten har samma hackare placerat sig på min laptop också, så jag kan inte göra ett skit här hemifrån.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Hackad telefon

Post by zoegas »

memphis wrote: 03 Feb 2022, 21:24 Tror inte du förstår riktigt vad jag menar. Att min telefon är hackad är lika illa som att din dator är det. Jag använder telefonen till ALLT.

Förresten har samma hackare placerat sig på min laptop också, så jag kan inte göra ett skit här hemifrån.
Jag har också en sån idiot efter mig. Han bor bara två mil härifrån och jag knivhugger den jäveln när jag springer på honom. Man får se det som vissa grejer är top secret, en laptop utan möjligheter att koppla upp sig. Sen en vanlig pryl till vardags affärer. Tyvärr.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hackad telefon

Post by memphis »

Jag har inte så många hemligheter. Det är inte det jag oroar mig för. Jag oroar mig för om min epost är hackad, så att jag inte får ha min post ifred, samt alla mina konton som också kan bli hackade. Googlekontot, epostkontot, viska kontot osv osv. Osv ..
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Hackad telefon

Post by zoegas »

De flesta stödjer 2Fa tvåfaktorsautentisering. Då behöver man en engångskod som skickas till telefonen utöver sitt lösenord. Kolla upp "Google authenticator". Vissa stödjer biometri, typ fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. Det vill till en smart en för att knäcka det.

Jag använder nästan aldrig telefonen. På datorn har jag en sorts nyckel att logga in med. Man måste trycka på den fysiskt för att komma in. Det går inte att göra på avstånd.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hackad telefon

Post by memphis »

Har skaffat en ny epost nu, på biblioteket, men kan inte kolla den från hemmet eftersom både datorn och telefonen är hackade. Måste gå till biblioteket om jag vill kolla den e-posten.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7844
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Hackad telefon

Post by wasp »

Tror jag sagt det tidigare: Har du en android, hämta AVG free från Google Play till telefonen.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Hackad telefon

Post by Richard »

Jag får också ibland SMS om att betala tull från PostNord, men man måste kolla väääldigt noga på avsändaren o veta vad man har beställt. Då man faktiskt måste betala tull på grejer från t.ex Kina. Jag brukar be de att skriva "Gift" på paketet, alltså inte gift som i giftigt, utan gift = present på engelska, men ibland får man betala tull ändå.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Hackad telefon

Post by zoegas »

Jag ska köpa en sånhär. Men måste låna pengar typ? Svindyra eftersom det är små upplagor. Men det som kallas paranoja är verklighet nu.

https://puri.sm/products/
Post Reply