Självmedicinering

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självmedicinering

Post by Klankedinken »

https://www.youtube.com/watch?v=PY9DcIMGxMs&ab_channel=TED
Richard wrote: 05 Feb 2022, 08:51
Klankedinken wrote: 05 Feb 2022, 08:48
Richard wrote: 05 Feb 2022, 08:45

Jodå, en missbruksdos amfetamin är kanske 10 ggr en behandlingsdos, o metadonet har inget effekt mer än att det tar bort abstinens från heroin. Cannabis o benzo undviker dom, för det syns på urinprovet, men Imovane är eftertraktat, eftersom det inte syns på urinprov.
Hur fan hamnar man i det där.. Det finns personlighetsanalyser men att förutspå drogmissbruk är nog svårt.. Man kan ju se i vilka områden missbruk är störst och i allmänhet så är dålig socioekonomisk status en faktor..

Såg du den där videon jag la upp om hur man hanterar missbrukare där dom berättade att råttor som lever bra liv inte väljer heroin även om dom har smakat det?
Jag tror att ADHD har en stor betydelse, då man måste genomgå en noggrann utredning för att få t.ex amfetamin utskrivet. Jag umgås ju med en del o nästan alla får nån form av lagliga droger utskrivna, mest amfetamin. En del har haft en relativt bra uppväxt, en del lite mindre bra. Men det finns naturligtvis fall som är tvärtom också.

EDIT: Ska kolla på videon.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13127
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Självmedicinering

Post by amandara »

Richard wrote: 05 Feb 2022, 08:31 Jag vill inte uppmuntra nån, men jag kan ju berätta min erfarenhet...

Jag har självmedicinerat med kratom; viewtopic.php?t=1489 Men så tog jag överdrivet mycket o hamnade på IVA. Men i måttliga mängder liknar det opioider. Det är halvlagligt, finns inrikesshoppar som säljer det för "tvåltillverkning", men så fort du käkar det, eller ens bereder det (t.ex extraherar det aktiva ämnet mitragynin eller 7-OH-mitragynin) så är det inte lagligt längre. Men du får tillverka tvål av det...

Sen har jag självmedicinerat med phenibut också, det är läkemedelsklassat, men finns att beställa från t.ex Holland. Det är lagligt att inneha o käka, kanske inte importera, men det är inte straffbart.

Länge drack jag alkohol nästan dagligen men slutade helt med det för ca ett år sedan. Jag har för längesen också självmedicinerat med lite allt möjligt (mest benzo o opioider) som jag plockade på mig på pappas apotek, men det slutade också på sjukhus.
Vad man än kan säga så är du kreativ Richard! Om än aningen destruktiv ibland.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36553
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självmedicinering

Post by memphis »

Två starköl har jag druckit idag. Vet inte om det gjorde varken från eller till. Har även vodka men känner mig lite konstig I huvudet och vill inte spä på det.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13127
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Självmedicinering

Post by amandara »

Jag har druckit 2 glas vin à 2 dl. Känner mig en aning onykter. Mer än så blir det inte det må vara kul men det stör ut sömnen. Och sömnen är den heliga Graal. Det är grejen, och jag har sovit vajsigt på sistone. Men lite vinmedicin satt fint. Huvudvärken släppte.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36553
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självmedicinering

Post by memphis »

Tar två huttar vodka och sköljer ner med folköl. Det är för att kunna slappna av när jag går promenaden. Har några oxascand kvar men de sparar jag till nödfall.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Självmedicinering

Post by Cosmos »

Ofta har droganvändning ingen känd socioekonomisk bakgrund. Det finns i alla läger. Däremot ligger faktorer som frånvarande föräldrar och känslomässiga rubbningar bakom självmedicinering. Jag är den första att bekräfta att alkohol är en fantastisk ångestlindrare och benzo nästan lika bra. Att mixa med olika kombinationer gör man sedan för att må ännu bättre eller för huvuddrogen har tappat i effekt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självmedicinering

Post by Klankedinken »

Cosmos wrote: 10 Feb 2022, 08:06 Ofta har droganvändning ingen känd socioekonomisk bakgrund. Det finns i alla läger. Däremot ligger faktorer som frånvarande föräldrar och känslomässiga rubbningar bakom självmedicinering. Jag är den första att bekräfta att alkohol är en fantastisk ångestlindrare och benzo nästan lika bra. Att mixa med olika kombinationer gör man sedan för att må ännu bättre eller för huvuddrogen har tappat i effekt.
Ett moget svar tycker jag.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36553
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självmedicinering

Post by memphis »

Har tagit mig två spetsiga glas och det känns skönt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8122
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Självmedicinering

Post by wasp »

memphis wrote: 03 Feb 2022, 11:31 Jag har ju ingenting mot ångest utskrivet. En AT- läkare tog bort oxascand från min medicinlista. Därför självmedicinerar jag mig själv med alkohol. Har både vodka och öl. Ska dricka en skvätt för att bli mjukare i kroppen så att jag kan promenera.
Självmedicinering med alkohol är nog inte så populärt hos läkarkåren,
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36785
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självmedicinering

Post by Geta »

Läkarna självmedicinerar nog också.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8122
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Självmedicinering

Post by wasp »

Geta wrote: 16 Feb 2022, 12:32 Läkarna självmedicinerar nog också.
Ja! Men bevisat missbruk, eller bevisad psykisk sjukdom är starkt vägande skäl att bli av med legitimationen!
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Självmedicinering

Post by Cosmos »

Här har man tagit ett återfall, cider och öl. Men ångesten ligger där på lur. Nu måste jag nyktra till. Igen.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply