När sätts LPT?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Jag är dömd till fortsatt tvångsvård. Dessutom dra min försvarate ha xsdrygtt 5å00 kronor.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När sätts LPT?

Post by Geta »

Kan undra varför de bedömer så?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18578
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: När sätts LPT?

Post by Krokus »

Vad är det som kostar 500kr?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: När sätts LPT?

Post by Leakim97 »

Fantasio du har varit inlagd länge, uppfyller du verkligen kriterierna för LPT? Annars har de inte rätt till att hålla dig tvångsvårdad. Du måste vara en fara för dig själv eller andra, + ställer sig emot att vårdas

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR VÅRD ENLIGT LPT (3§ LPT)
1. Lider av en allvarlig psykisk störning. ...
2. Har ett oundgängligt behov av psykiatrisk dygnetruntvård (slutenvård) , (Med detta menas att det vid utebliven vård föreligger en fara för egen eller i viss mån annan persons liv och hälsa. Oundgängligheten ska bedömas i förhållande till personens levnadsförhållanden och möjlighet att tillgodogöra sig alternativa vårdformer)

3. Motsätter sig erbjuden vård alternativt att det finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med personens samtycke. (Det sist nämnda förhållandet kan till exempel råda när en patient har en påtagligt bristande insikt i sitt sjukdomstillstånd och vårdbehov eller om patientens inställning till erbjuden vård växlar snabbt.)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Det står i domen att jag lider av en allvarlig störning o saknar sjukdomsinsikt.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: När sätts LPT?

Post by yrväder »

Står det inte snarare att du lider av en allvarlig sjukdom och inte störning?
Störning skiljer sig från sjukdom och då har du nåt tillägg förutom schizofreni.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När sätts LPT?

Post by Geta »

Allvarlig psykisk störning kan vara schizofreni. Den diagnosen sätts vid LPT. Du menar personlighetsstörning, yrväder.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: När sätts LPT?

Post by Leakim97 »

Schizofreni är en allvarlig psykisk störning, och sjukdom, på samma gång
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: När sätts LPT?

Post by yrväder »

En sjukdom ja men en störning är det inte och det uttrycket ska man spara åt personlighets störningar.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När sätts LPT?

Post by Geta »

Men nu är det så att schizofrena ibland får diagnosen allvarlig psykisk störning. Det är nog mer i juridiska sammanhang.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: När sätts LPT?

Post by yrväder »

Ja och då har de lika fel som nyhetsprogram och media som slarvigt uttalar sig om störning hit och dit. En vanlig svensson kan min själ vara mer störd i sitt sinnelag än en psykiskt sjuk.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1770
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: När sätts LPT?

Post by Inwatto »

yrväder wrote: 07 Nov 2023, 21:12 Ja och då har de lika fel som nyhetsprogram och media som slarvigt uttalar sig om störning hit och dit. En vanlig svensson kan min själ vara mer störd i sitt sinnelag än en psykiskt sjuk.
Nu tycker jag du har fel, yrväder. Förr sa man psykisk sjukdom och sinnessjukdom men det nya är att det ska heta psykisk störning så nyhetsprogram använder rätt term när de säger störning om det vi upplever. Sen att vi som har papper på vår störning kan vara vettigare än en "frisk", det håller jag med om.

Källa: NE.se psykisk sjukdom, i tidigare svensk lagstiftning använd term som ersatts av psykisk störning.
Post Reply