När sätts LPT?

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Man ska lida av en allvarlig psykisk störning för att få tvångsvård står det. Gör man det även när man mår bra? Ett exempel är "psykotiska till stånd". Men det hade inte jag när jag blev LPT:ad. "Har ett oundgängligt behov av psykiatrisk dygnetruntvård (slutenvård)" står det vidare. Det låter lite luddigt tycker jag. Jag fick orättfärdigt tvångsvård år 2019. Har för mig att jag även tvångsvårdades december till januari förra året och detta år. Mitt symptom på sjukdom var röster, men det ska väl inte räcka för LPT? Varför har du tvångsvårdats?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När sätts LPT?

Post by Geta »

Vet inte! Har inte läst journalen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Jag har läst lite journalanteckningar om mig och där står det att jag är suicidal. Bara för att min syster tog sitt liv tror de att jag ska göra samma sak. Fast visst har jag haft röster som sagt åt mig att ta livet av mig. Det skulle förklara varför jag fått LPT flera gånger. Men jag har inte hotat med självmord och vill leva. De ser saker som inte finns till skillnad från mig.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8084
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: När sätts LPT?

Post by wasp »

När du är en fara för dig själv, eller andra får du LPT.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18471
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: När sätts LPT?

Post by Krokus »

Fantasio,

Läkaren brukar göra en suicidriskbedömning, där det listas faktorer som spelar in. I och med att en nära anhörig till dig har tagit sitt liv är det en faktor som påverkar att du skulle kunna ta ditt liv. Andra faktorer kan vara depression eller missbruk.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När sätts LPT?

Post by Geta »

Självmord smittar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Jag fick för rätt länge sedan frågan av en läkare om jag planerade att ta mitt liv. "Inte i nykter tillstånd" svarade jag. "Men om du är full då?" blev hans motfråga. Det hade jag inget svar på.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

Jag känner mig snurrig och det är inte alkoholen som pratar. Jag kommer att bli inlåst i veckan som kommer. Nåja, bara jag får vara med om min väns begravning kan jag ta en månad på psyket.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8084
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: När sätts LPT?

Post by wasp »

Fantasio wrote: 10 Jul 2021, 21:13 Jag känner mig snurrig och det är inte alkoholen som pratar. Jag kommer att bli inlåst i veckan som kommer. Nåja, bara jag får vara med om min väns begravning kan jag ta en månad på psyket.
Fantasio! Tänk på vad du skriver om du inte vill bli LPT:ad på en gång! :o
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18471
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: När sätts LPT?

Post by Krokus »

Mm, precis. Tyvärr kan vem som helst läsa här. 53 gäster just nu.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8084
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: När sätts LPT?

Post by wasp »

Fanns ett band en gång i tiden som kallade sig för Hermans begravning. Var inte ledsen du Fantasio! Är säker på att du känner dig mycket bättre nu ett bra tag senare!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När sätts LPT?

Post by Fantasio »

En gång om jag minns rätt har jag varit i rätten för önskad förlängning av LPT från läkarens sida. De får ju hålla en 28 dagar och på mig brukar tvångsvården skrivas av antingen då eller i förtid.
Post Reply