Rökning

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Rökning

Post by Fantasio »

Jag har sedan jag gick upp vid halv elva torsdag förmiddag rökt mer än ett paket cigaretter. Det blir rätt många när jag sitter uppe om nätterna. Fast nu har jag en snus inne och innan det tog jag en nikotinsugtablett. Jag försöker att lägga band på mig. Jag kan sluta imorgon. Eller inte.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10333
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Rökning

Post by mrsearlgray »

Har ni några tips på att sluta röka? vill sluta men har inte mycket ork egentligen, så några enkla/lätta sätt att iallafall dra ner på rökningen?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Rökning

Post by Nobel »

Har en kollega som slutade att röka genom att snusa nikotinpåsar. Men det är trots allt bara ett substitut... Om jag förstått det rätt, så minskar i varje fall risken för vissa sjukdomar eftersom att påsarna innehåller endast nikotin och inte alla andra biprodukter tobak har. Påsarna finns i olika styrka, så det går att minska dosen så småningom.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10333
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Rökning

Post by mrsearlgray »

Jo har köpt en dosa lyft som jag har tänkt att jag ska testa, visst den innehåller ju nikotin men det påverkar ju inte alls på samma sätt som tobak gör
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 57006
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Rökning

Post by Nissegossen »

Slutade röka genom att gå över till snus. Ett råd på vägen är att se till att det du vill sluta med, du vet var du får tag på det. Du måste i alla lägen avstå det, du möter det i vardagen så det du slutar med skall du se till att du har det hemma! Varför? Jo, om du inte har det går du automatiskt och köper det. Du får ingen ro innan. Natten den sista dagen med det du vill sluta med. Säg till dig själv, ditt namn och det första du gör i morgon är att du tar en snus, så länge du inte tar det du vill sluta med har du de facto slutat med det du vill sluta med. Räcker inte en snus ta en till under andra läppen. Det finns snus som inte innehåller tobak. Det finns även snus som är nikotinfria. Det är just nu överkurs, ta en snus, du kan pröva dig fram vilken du tycker är bäst och köp snus i påsar, rinnande sus från läppen, blir lössnus vilket du inte vill visa.

Lycka till!
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Rökning

Post by Fantasio »

Jag kör med snus, har en prilla inne just nu. Men inget går upp mot att dra ned rök i lungorna och långsamt blåsa ut den. Har även sugtabletter med nikotin. Jag kanske slutar imorgon. ;)
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10333
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Rökning

Post by mrsearlgray »

jaa det är ju så gött att röka... älskar att röka med en kopp te när det regnar...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 57006
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Rökning

Post by Nissegossen »

Rökning ger skador och kan avsluta ens liv. Jag slutade röka för att i görligaste mån överleva och bli äldre. Jag har KOL vilket de flesta rökare får förr eller senare. Jag tyckte också om att dra djupa halsbloss, men inte te utan kaffe. Men snuset har det gemensamt med rökningen, nikotinet så från rökning är det naturligt att gå över till slut. Jag känner just nu en lockelse efter en cigg, men vet med mig faran och därför lägger jag nu in en snus. Skulle vara stendumt att köpa cigarretter och röka.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9093
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Rökning

Post by Miika »

Sluta röka i tid! Själv har jag fått KOL enbart 43 år gammal
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Rökning

Post by Fantasio »

Jag tror jag fått i mig fem, sex cigaretter idag. Just nu har jag en snus inne. Oro över hälsan hjälper inte, jag kan inte sluta.
User avatar
mopa
Galliummedlem
Posts: 1244
Joined: 10 May 2021, 19:13

Re: Rökning

Post by mopa »

Det är nu 3 år sen jag blev nikotinfri. Är mycket nöjd med det. Men jag blir fortfarande sugen på en cigg ibland.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Rökning

Post by Geta »

mopa,

Har du fått bättre kondition sedan du slutade röka?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply