Förstoppning?

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Förstoppning?

Post by Fantasio »

Jag får alltid förstoppning som inlagd. Vill då ha magmedicin på morgonen och eftermiddagen. Inte på kvällen, för då vaknar jag av det hänt en "olycka" i sängen. Usch, äckligt och genant.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

ja jag tar i alla fall aldrig mer movicol. Äcklas av det efter att ha drucket 1 liter för vad. Åt 6 vitayummie ikväll det är sorbitol eller så är det xylitol i dem man ska inte ta så många det vet jag men lite extra B12 är aldrig fel. Hur som haver skapa det lite vibration i tarmen så det kom ut lite extra och efter tollarna sen kom det ut lite normalkonsistens och så var där som vanligt får jag väl säga lite vitaktiga inflik och den röda biten inte att förglömma. Ingen större sensation så movicol är sen min tidigare erfarenhet totalt värdelös och den äcklar mig till den grad att jag ska kasta ut hela paketen imorgon.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Förstoppning?

Post by Safir »

yrväder wrote: 28 Jul 2023, 22:10 ja jag tar i alla fall aldrig mer movicol. Äcklas av det efter att ha drucket 1 liter för vad. Åt 6 vitayummie ikväll det är sorbitol eller så är det xylitol i dem man ska inte ta så många det vet jag men lite extra B12 är aldrig fel. Hur som haver skapa det lite vibration i tarmen så det kom ut lite extra och efter tollarna sen kom det ut lite normalkonsistens och så var där som vanligt får jag väl säga lite vitaktiga inflik och den röda biten inte att förglömma. Ingen större sensation så movicol är sen min tidigare erfarenhet totalt värdelös och den äcklar mig till den grad att jag ska kasta ut hela paketen imorgon.
Tror det finns Movicol Junior för barn utan smak men då får man ju som vuxen ta mer eftersom det är barndos.
Jag kan inte heller använda Movicol, fattar inte hur de tänkte när de tog fram en så äcklig smak! :sick:
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18578
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Förstoppning?

Post by Krokus »

Det finns Movicol (eller om det var ett annat märke men samma aktiva substans) med apelsinsmak.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Det var den jag fick lika äcklig. Har faktiskt fungerar lättare sedan jag återgick till visiblin med fil. Kommer lättare ut med lite kryst. Har fått tid till lasarettet men väntetiden är 2 månader det går nog. Lite känning i övre vänster sida av tarmen men jag brukar få ont precis där när det inte rullar på som det ska. Jag läste på bipacks sedeln med movicol att det finns något och jag tror det hette ferukel nej fekalom.

Börja strax efter jag kom hem efter förlossning, smärtsamt en gas lärde jag mig att det berodde på den satt fast i magen och smärtan släppte inte förrän gasen kom ut , sen har jag smärtor på vänster sida uppe i tarmen när magen inte tömmer sig som den ska,
Jag är född med magknip som jag brukar säga, ständig följeslagare när jag var barn. Märkligt nog så förstår man vad som är bra och inte bra att äta.
Vitt bröd ska man rata i störst möjligaste mån. Barn är kloka.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Idag känner jag tacksamhet, 1 1/2 mugg med kaffe och mjölk och magen tömde sig som en dans utan problem.
2 dospåsar Visiblin 👌toppen flyter på med regelbundna dospåsar morgon - kväll.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Förstoppning?

Post by Safir »

Upptäckte att Inolaxol pulver inte ingår i förmånen längre. Spelar iofs inte så stor roll eftersom den är restnoterad till nästa år. :lol:
Inolaxol granulat ingår fortfarande i förmånen. Än så länge.

Jag kör med frön. Busfrön. :lol: De sätter fart på magen.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Förstoppning?

Post by Zoidar »

Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Ikväll minskar jag droppar till 10 - 15 och under dagen avstår jag från visiblin på eftermiddagen och tar den till kvällen. Kikärtor tog slut igår och idag behöver jag inte äta kikärtor. Kan nog sen äta kikärtorna till kvällen och under dag inga kikärtor alla. Till kväll med visiblin ska nog funka bra.
Idag har jag haft en normal tarmtömning på morgon och 3 av lösare karaktär. 10 droppar blir det kväll.I Mage känns det som passagen i tarmen är friare.Luft emellan.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Har inte alls funkat idag blir 3 dospåsar och 15 droppar till kväll. Får snart läsa igenom foldern igen innan undersökning där var en del at tänka av föberedelse innan .På fredag är det den 1 september så det är dags att uppdatera närmar sig.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18578
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Förstoppning?

Post by Krokus »

Någon här som gjort koloskopi? Jag ska snart få en kallelse hemskickad. De vill utreda om jag har någon IBD (t ex Ulcerös kolit, som brorsan har).
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36933
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Förstoppning?

Post by Geta »

Har du symtom på det?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply