Förstoppning?

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Förstoppning?

Post by Cosmos »

De två förra veckorna och denna vecka lite mildare, har jag drabbats av svår förstoppning. Jag har aldrig haft något liknande tidigare utan regelbundet och normalt

Nu tror jag att jag har hittat orsaken till detta outhärdliga tillstånd: Kolsyra. För några veckor sedan köpte jag en kolsyremaskin och den har gått för högtryck sedan dess. Läsken är likvärdig vilken cola, energy, seven-up som helst och det skulle vara trist om det beror på dessa. Jag använder nu Laxoberal och Inolaxon och det funkar sådär. Har ni några tips om hur ni får fart på magen? Och kan läsk vara en beroendeframkallande orsak?
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18432
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Förstoppning?

Post by Krokus »

Inolaxol går att ta 1-3 gånger om dagen. Hur många påsar tar du?

När jag har glömt bort Inolaxol och inte har möjlighet att ta det, brukar jag äta torkade plommon.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Förstoppning?

Post by Cosmos »

Jag har tagit en påse Inolaxol om dagen. Visste inte att man kan mer än så. Men jag prövar! Mitt problem är så allvarligt att hela tillvaron blir drabbad när jag inte ens kan gå ut på en promenad. Det är fruktansvärt ont och förra veckan tog jag tre Microlax för att det skulle släppa lite grann. Får panik.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Förstoppning?

Post by Geta »

Skippa kolsyreapparaten!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Förstoppning?

Post by Cosmos »

Ja, jag ska prova ett par dagar och inte ha kolsyra i vattnet få se hur det går.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Förstoppning?

Post by Nobel »

Att äta hela äpplen, kärnhus inkluderat, brukar få fart på min mage.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Förstoppning?

Post by Cosmos »

Frukt och grönt är nödvändiga men jag är dålig på att äta det. Det är mycket för att det är ett ständigt skalande och hackande men också för att det är dyrt. En gyllene medelväg är frysta grönsaker vilket jag har börjat äta. Bananer är också jättegoda.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36436
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Förstoppning?

Post by memphis »

Å herregud vilken dag jag har haft. Problemen började direkt efter frukost. Jag fick en bajspropp i arslet, som har plågat mig hela dagen. Så väldigt obehagligt. Har inte kunnat sitta på hela dagen, bara på toaletten har jag kunnat sitta. Och som jag suttit. Mellan 9-13 gjorde jag inget annat än att sitta på toaletten. Proppen rörde sig inte en centimeter. Till slut fick jag ont i stjärten såklart efter allt krystade. Ingenting hjälpte. Drack en massa vatten, använde tre kapslar mikrolax, ingenting hände.

Så jag har gått med en bajskorv i rektum hela dagen. Har inte kunnat sitta ner utan varit konstant gående, när jag inte suttit på toa. Fick panik till slut och ringde 1177.

Där tog hon det med ro. Hon rekommenderade klyx och movicol. När jag kollade om det fanns på apoteket här I byn- naturligtvis inte! Jag gjorde mig beredd på en lång natt och även en lång dag i morgon.

Men så plötsligt, för 20 minuter sedan, kände jag plötsligt aktivitet i området . Gick och satte mig på toaletten och ut flög en propp! Det gjorde ganska ont att bajsa ut allting, men nu är problemet löst. Så himla skönt!!!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Förstoppning?

Post by Klankedinken »

Grattis!

Jag hade tur att det inte kom något på min promenad!
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36436
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Förstoppning?

Post by memphis »

Tack klankedinken!

Ja, jag har inte kunnat promenera så mycket idag på grund av detta. Har bara gått 3 kortare promenader med bajset skavande i arslet. Bara så att hon min hund fick göra sin toalett.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Förstoppning?

Post by Koi »

memphis wrote: 29 Mar 2022, 19:32 Tack klankedinken!

Ja, jag har inte kunnat promenera så mycket idag på grund av detta. Har bara gått 3 kortare promenader med bajset skavande i arslet. Bara så att hon min hund fick göra sin toalett.
Nåt som hjälpt mig i denna situation. Är att sätta sig på huk och låta skitproppen hamna på badrumsgolvet.

Alternativt en låg fotpall. Som barn står på. Då hamnar muskler och ben i rätt position. Lättare att skita.

Movicol i ena änden och microlax i andra brukar lösa det mesta. Movicol tar ett dygn. Har jag för mig.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22892
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Förstoppning?

Post by Zoidar »

Märks vi inte är ungdomar på sajten som pratar om bajsproppar och hemorrojder. :lol: På tal om det senare kommer jag antagligen få opereras för hemorrojder någon gång i framtiden. Skjuter på det tills jag måste.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply