Depression och trötthet

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22901
Joined: 10 May 2021, 16:12

Depression och trötthet

Post by Zoidar »

Jag har sovit massor den senaste tiden. Jag har undrat varför. Svaret är nog väldigt enkelt. Jag har en depression, en relativt mild, men som pågått länge. Ok, vad beror den på? Det vet jag inte säkert. Men dels har det att göra med att jag inte förstår och då blir jag deppig. Jag kan också fundera över domen och sista tiden, och tänker negativt om det. Sen känns det som jag inte får vara mig själv och det gör mig deppig.

Jag står på 50mg Sertralin. Kanske jag borde få höjt dosen?

https://www.lakemedelsvarlden.se/hogre- ... re-effekt/
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Depression och trötthet

Post by Krokus »

I vilka sammanhang känns det som att du inte får vara dig själv?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22901
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Depression och trötthet

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 15 Feb 2022, 13:44 I vilka sammanhang känns det som att du inte får vara dig själv?
Det är svårt att förklara. Alltid! En inre känsla.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Depression och trötthet

Post by Klankedinken »

Bli mer autentisk! Fundera på vem du vill va!
topatleter använder träning för att jobba bort depression..
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22901
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Depression och trötthet

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 15 Feb 2022, 15:08 Bli mer autentisk! Fundera på vem du vill va!
topatleter använder träning för att jobba bort depression..
Ja, träning är väldigt bra. Mår som bäst efter träning.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Depression och trötthet

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 15 Feb 2022, 22:02
Klankedinken wrote: 15 Feb 2022, 15:08 Bli mer autentisk! Fundera på vem du vill va!
topatleter använder träning för att jobba bort depression..
Ja, träning är väldigt bra. Mår som bäst efter träning.
Tar inte dig på allvar
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Depression och trötthet

Post by yrväder »

Enkla svaret är att du ska lyssna till dig själv och det du känner.
Du blir för splittrad av råd och åsikter du får här.
En kontaktperson på den mottagning du går på kan hjälpa dig att bättre sortera och förstå.
Gör dig inte sämre i din sjukdom, kommer att hjälpa dig istället.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Depression och trötthet

Post by amandara »

Zoidar wrote: 15 Feb 2022, 13:18 Jag har sovit massor den senaste tiden. Jag har undrat varför. Svaret är nog väldigt enkelt. Jag har en depression, en relativt mild, men som pågått länge. Ok, vad beror den på? Det vet jag inte säkert. Men dels har det att göra med att jag inte förstår och då blir jag deppig. Jag kan också fundera över domen och sista tiden, och tänker negativt om det. Sen känns det som jag inte får vara mig själv och det gör mig deppig.

Jag står på 50mg Sertralin. Kanske jag borde få höjt dosen?

https://www.lakemedelsvarlden.se/hogre- ... re-effekt/
Att inte få vara sig själv. Så har jag oxå känt. Jag höll mig själv tillbaka och anpassade mig själv efter andra. Man ska hela tiden forma sig. Utbildning, relationer, projektioner och förväntningar. Men jag har sedan 12 årsåldern haft ett alldeles eget rum där jag tillåtit mig själv att vara helt mig själv -, ocensurerat. Där jag tillåtit mig att tänka, tycka och känna precis det jag tänkt, tyckt och känt. Oavsett vad jag tyckt om det bra/dåligt etc. Min dagbok. Den har varit mitt alldeles egna rum. Så har jag hållt min kärna intakt. Jag har fått vara jag helt och fullt ut i ett forum. Även om jag nästan anpassat ihjäl mig i det övriga livet.

Med allvarlig psykisk sjukdom ställs saker på sin spets. Till slut har man ingenting att förlora. Det har gjort att jag sagt ifrån och stått upp för mig själv. Ingen annan väg fanns liksom framåt. Det har gjort mig mer hel. Ibland behöver man stå upp för sig själv och säga ifrån. Fast jag håller förstås en polerad yta. Jag anpassar mig fortfarande mycket, jag väljer att göra det. Vara med syskonbarnen tex, då försöker jag vara den bästa personen för just dem, utifrån vad just de behöver. Där anpassar jag mig gärna. I andra fall väljer jag att vara mer stark.

Det är inte fel att anpassa sig, livet och samhället kräver det av oss- för stt vara bra människor. Men man kan anpassa ihjäl sig. Det får inte kosta ens själ.

Jag tror att man kan träna sig till stt lyssna på sin egen röst. Och sen utifrån det VÄLJA hur man vill göra i varje given situation. Det gör iallafall mig hellre. Jag känner mig för det mesta tillfreds med mig själv nuförtiden. Men det har inte alltid varit så. Jag har haft självtvivel och velat vara någon annan än den jag varit. Mycket har handlat om saker jag velat uppnå. Idrott och plugg tex men oxå att vara en bra människa. Idrott och plugg fick jag bevisat för mig själv det jag behövde bevisa. Jag är nöjd dit jag nått.

Att vara en bra människa är svårare. Man kan bli altruistisk och tappa bort sig själv. Där känner jag att man behöver titta på sig själv utifrån och tänka efter vad som egentligen är rimligt av en att bidra med. Det är då man behöver sätta gränser för sin själ. Ingen mår bättre av att du går sönder. Ingen blir gladare av att du blir psykotisk. Ingen mår bra av stt du tar ditt liv. Ingen blir glad av att du inte tar ditt liv på allvar.

Om man ser det så så är vi som minst belastning för andra om vi mår så bra som möjligt. Det är viktigt att vi tar hand om oss själva på bästa sätt, både för oss själva och för andra.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Depression och trötthet

Post by Krokus »

amandara wrote: 16 Feb 2022, 12:47 Ingen mår bättre av att du går sönder. Ingen blir gladare av att du blir psykotisk. Ingen mår bra av stt du tar ditt liv. Ingen blir glad av att du inte tar ditt liv på allvar.
Håller helt med!

Image
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Depression och trötthet

Post by Geta »

Zoidar,

Du har dina jobb och kyrkan. Det är nog det som kostar mycket energi.

Håller med amandara att man inte ska bli alltför altruistisk.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Depression och trötthet

Post by Luusje »

Krokus wrote: 16 Feb 2022, 14:08
Håller helt med!

Image
Den är riktigt bra!

Och finnt skivit, Amandara!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22901
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Depression och trötthet

Post by Zoidar »

Tack för fina inlägg! Det är lite komplicerat. Sov 13 timmar i natt och det känns inte som jag sovit för mycket heller.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply