Kan film utveckla psykos hos barn?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22938
Joined: 10 May 2021, 16:12

Kan film utveckla psykos hos barn?

Post by Zoidar »

Jag såg mycket på film som liten. Mina föräldrar lät mig se filmer från 15 år väldigt tidigt. Minns min mamma sa: "Ni vet ju att det inte är på riktigt". Men jag tror faktiskt att min tidiga introduktion till filmer, också skräckfilmer kan vara en bidragande faktor till jag utvecklade psykos.

Image
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kan film utveckla psykos hos barn?

Post by Krokus »

Jag såg Exorcisten som 11-åring och kunde knappt sova på tre nätter. Detta trots att jag varken trodde på Satan eller Gud.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Kan film utveckla psykos hos barn?

Post by Luusje »

Samma för mig. Såg även the exorcist för tidigt. Det vsr hos en kompis som hade äldre syskon. Har haft mardrömmar om det länge. Vet inte om sånt kan bidra till psykos, kanske det säger mer om hur känslig man är?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kan film utveckla psykos hos barn?

Post by Geta »

Man får nog inspiration till sina psykoser med hjälp av filmer.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22938
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kan film utveckla psykos hos barn?

Post by Zoidar »

Jag hade som barn väldig inlevelseförmåga.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Kan film utveckla psykos hos barn?

Post by amandara »

Mina psykoser har varit ohjälpligt inflätade i filmer jag sett. Och musik.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kan film utveckla psykos hos barn?

Post by Geta »

Samma här!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36470
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Kan film utveckla psykos hos barn?

Post by memphis »

Såg Rosemary's Baby som barn och kom aldrig riktigt över den filmen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6445
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Kan film utveckla psykos hos barn?

Post by Hercules723 »

Krokus wrote: 16 Feb 2022, 09:41 Jag såg Exorcisten som 11-åring och kunde knappt sova på tre nätter. Detta trots att jag varken trodde på Satan eller Gud.
Den har jag inte sätt. Inte ens den nya versionen. Såg på Psycho för ett par år eller fler sedan. Minns inte exakt när det var men jag skrev om det på Viska. Jag såg typ Robocop och Terminator som barn. Kan inte minnas att jag tittade på skräckfilmer då.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kan film utveckla psykos hos barn?

Post by Geta »

Den enda skräckfilm som jag såg som barn i Missionskyrkan var
Barnen från Frostmofjället.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kan film utveckla psykos hos barn?

Post by Krokus »

Hercules723 wrote: 16 Feb 2022, 19:50 Jag såg typ Robocop och Terminator som barn.
Åh, Terminator var en av mina favoriter som barn. Minns att jag såg den på vhs hemma hos en kompis, som tyckte att hångelscenen var pinsam, så han spolade förbi. Vi var väl 9 år då. :lol:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6445
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Kan film utveckla psykos hos barn?

Post by Hercules723 »

Krokus wrote: 16 Feb 2022, 20:33
Hercules723 wrote: 16 Feb 2022, 19:50 Jag såg typ Robocop och Terminator som barn.
Åh, Terminator var en av mina favoriter som barn. Minns att jag såg den på vhs hemma hos en kompis, som tyckte att hångelscenen var pinsam, så han spolade förbi. Vi var väl 9 år då. :lol:
Haha... jag såg den också då jag var runt 9år. Minns då första gången jag såg den, då önskade kompisen jag såg den med att Arnold Schwarzenegger var hans farsa. :lol:
Post Reply