Idag är jag schizofren

Moderator: Moderator 1

User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21145
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Idag är jag schizofren

Post by MsTibbs »

Var hos psykiater. Han sa jag är schizofren, men antar han fortsätter med schizoaffektiv i journalen som det stått i 12 år?
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Idag är jag schizofren

Post by Geta »

Vad är tecknen på att du är schizofren, MsTibbs?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21145
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Idag är jag schizofren

Post by MsTibbs »

Träffade psykiater idag. han sa det. Men tror mest det är kvarvarande schizoaffektiv. Rätter, paranoia och sen varit deprimerad. Rörigt. Journalen är inte upplagd än.
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Idag är jag schizofren

Post by Santina »

Nu står det schizofreni i min journal iaf. Tidigare stod det vara ospecificerad psykossjukdom.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Idag är jag schizofren

Post by zoegas »

Santina wrote: 24 Feb 2022, 23:06 Nu står det schizofreni i min journal iaf. Tidigare stod det vara ospecificerad psykossjukdom.
Det blir så om man har apati eller skit i vilket attityd. Det är inget att bry sig om vad ens sjukdom kallas. Det är för läkarna som har ett program att följa som insatser som kan göras.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Idag är jag schizofren

Post by amandara »

Jag har schizoaffektivt syndrom. Ett tag hade jag paranoid schizofreni som diagnos. Nu finns inte olika uppdelningar av schizofreni som paranoid schizofreni vad jag förstår. Min läkare sa att det inte spelar någon roll för medicineringen är densamma. Jag har lamotrigin som stabiliserare för det maniska inslaget, och haldol mot psykos.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Idag är jag schizofren

Post by Klankedinken »

En läkare sa att jag var i remission och att jag bara hade negativa symptom kvar.. Det är väl samma som Zoegas säger, att om det inte finns tecken på vilja att växa och utvecklas så får man en stämpel för det även om det kan förändras!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Idag är jag schizofren

Post by Geta »

Det är inte lätt att utvecklas och förändras. Det är som en vägg. Det verkar
vara ödet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Idag är jag schizofren

Post by Santina »

zoegas wrote: 25 Feb 2022, 17:44
Santina wrote: 24 Feb 2022, 23:06 Nu står det schizofreni i min journal iaf. Tidigare stod det vara ospecificerad psykossjukdom.
Det blir så om man har apati eller skit i vilket attityd. Det är inget att bry sig om vad ens sjukdom kallas. Det är för läkarna som har ett program att följa som insatser som kan göras.
Fast min läkare säger hela tiden att jag verkar klara mig så bra som pluggar nu och vikarierar och är vid gott mod. Hon satte diagnosen ändå, pga de tre åtföljande psykoserna jag hade förra året och året innan.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Idag är jag schizofren

Post by zoegas »

Santina wrote: 26 Feb 2022, 16:35
zoegas wrote: 25 Feb 2022, 17:44
Santina wrote: 24 Feb 2022, 23:06 Nu står det schizofreni i min journal iaf. Tidigare stod det vara ospecificerad psykossjukdom.
Det blir så om man har apati eller skit i vilket attityd. Det är inget att bry sig om vad ens sjukdom kallas. Det är för läkarna som har ett program att följa som insatser som kan göras.
Fast min läkare säger hela tiden att jag verkar klara mig så bra som pluggar nu och vikarierar och är vid gott mod. Hon satte diagnosen ändå, pga de tre åtföljande psykoserna jag hade förra året och året innan.
Då har du fastnat i nått. Har du en sån vardag så har du inga stora problem med negativa symptom. Eller så har du det och lider med den vardagen.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Idag är jag schizofren

Post by Santina »

Jag trivs inte direkt, men det handlar mer om att jag egentligen inte vill gå den här utbildningen och egentligen inte vill jobba på förskolan att göra. Men jag är glad att jag inte har ett nio till fem-jobb just nu, det hade jag inte orkat med tror jag. Men målet är väl att kanske hitta ett sånt till slut. Om jag får skuldsanering vill jag gärna ha ett jobb när den är över så jag kan tjäna pengar.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21145
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Idag är jag schizofren

Post by MsTibbs »

Gått en vecka och journalen är inte uppdaterad! Gr! Vill veta!!!
In a world where you can be anything, be kind.
Post Reply