Spydig eller jävligt personal?

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18453
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Spydig eller jävligt personal?

Post by Krokus »

Haha, nä. Självklart vill jag inte vara en grönsak. Mitt budskap verkar inte nå fram. Det jag stör mig på är att hon kunde ha pratat om mitt självmordsförsök, där jag knappt var medveten om vad som hände pga psykos, på ett annat sätt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36674
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Spydig eller jävligt personal?

Post by Geta »

Du hade kanske kunnat ställa upp i Paralympics om du hoppat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18453
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Spydig eller jävligt personal?

Post by Krokus »

Nja, såpass intresserad av sport är jag inte.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Spydig eller jävligt personal?

Post by amandara »

Jag har oxå varit med om vårdpersonal, 3 läkare vid olika tillfällen som skuldbelagd mig och skammat. Det var de första åren av min sjukdom när jag var inlagd olika gånger. Det resulterade i att jag blev rädd för att söka vård. De fattade inte vad det handlade om. Jsg upplever att det blivit bättre under årens lopp, men det kanske finns stolpskott kvar
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36674
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Spydig eller jävligt personal?

Post by Geta »

Det är inte min erfarenhet. Läkare har sagt till mig att det inte är
mitt fel att jag blivit schizofren.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Spydig eller jävligt personal?

Post by amandara »

När jag skurit mig i armen präktigt för 22 år sen, aldrig förr aldrig senare - på 2 veckor var min ena arm sönderskuren med massa blod, sa en tvålfager ung läkare till mig att vad skulle jag säga till mina barn? Ett hån när jag aldrig ens fick barn. En läkare sa till mig att jag hade DÅLIGA tankar. Jag ba va. Jag är I psykos liksom. Hon visste inte ett skit om mina tankar. En annan läkare var ytterst missnöjd med mig när jag kom in på PIVA på LPT i akut psykos - som att det var mitt eget fel och att jag gjort FEL. Herregud jag var i psykos - en överläkare i psykiatri borde veta vad det handlar om och att det är en SJUKDOM och inte ett KARAKTÄRSFEL. Hon hette Cecilia Blanka som i Guillous böcker om Arn. Hon hade ett genomgående jäkla taskigt bemötande.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36674
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Spydig eller jävligt personal?

Post by Geta »

Man blir kanske bättre bemött med diagnosen schizofreni. Det räknas
som en allvarlig psykisk sjukdom som man inte orsakat själv.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spydig eller jävligt personal?

Post by Klankedinken »

Intressant fråga.. I dom sammanhang jag är i nu så är folk så försiktiga att det snarare händer för lite än att riskera att ge dåligt samvete... Men det finns förstås dom som vill ta större kliv!

En dam t.ex. som tycker jag borde gå ner i vikt, eller fick mig att känna så i alla fall.. Vart skitsur på henne så jag kom på henne när hon analyserade sitt ätande för att förbli smal... Jag ser igenom sånt..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36674
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Spydig eller jävligt personal?

Post by Geta »

Jag håller med vårdpersonal, som tycker att jag bör gå ner i vikt med
min knäartros för att minska belastningen. Jag tänker på vad varje
liter mjölk väger.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spydig eller jävligt personal?

Post by Klankedinken »

Jag har släppt det där med vikt för att jag inte känner att jag kan vidmakthålla beteendet och den låga vikten.. Det blir slit för ingenting helt enkelt.. Men annars håller jag med om att det finns stora fördelar att ha rätt vikt!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Spydig eller jävligt personal?

Post by amandara »

Ingen i psykiatrin har någonsin varit på mig om vikten. De verkar ha resignerat inför det faktum att deras mediciner ökar hunger och ger fetma
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Spydig eller jävligt personal?

Post by Klankedinken »

amandara wrote: 11 Mar 2022, 17:54 Ingen i psykiatrin har någonsin varit på mig om vikten. De verkar ha resignerat inför det faktum att deras mediciner ökar hunger och ger fetma
Tycker det är en bra inställning men att dom ska informera om vad som händer..Tyvärr bör man va stabil för att höra dom nyheterna.. Jag fattade själv eftersom jag har en mamma som tjatar.. Vi blir sjuka av övervikt och i Getas fall ökad smärta!
Post Reply