Ljudkänslighet

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Ljudkänslighet

Post by Mosbrickan »

Inne i en period med ljudkänslighet. Man blir ju alldeles konstig vid plötsliga ljud. Har ni också detta? Finns det någon förklaring? Det räknas som ett positivt symptom eller?

Har precis tagit mig ur ett par tre hyperaktiva veckor, måttlig paranoia (den tycks aldrig helt försvinna), varit vårdslös bakom ratten, och impulsiv runt 20 timmar per dygn. Tröttheten har kommit som ett brev på posten och jag tror ljudkänsligheten är kopplad till tröttheten. Låter sannolikt?
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Ljudkänslighet

Post by Nobel »

Är både ljud och ljuskänslig i perioder. Det var speciellt jobbigt precis efter psykosen. Kunde hoppa till av plötsliga ljud då, och särskilt besvärligt var det vid läggdags. Började sova med öronproppar då. Hade även öronproppar i under dagen ibland. Vet inte vad det räknas som, men det är nog en del som upplever sig vara mer känsliga för sinnesintryck i samband med psykossjukdom.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8079
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Ljudkänslighet

Post by wasp »

Är extremt ljudkänslig emellanåt. Är kraftigt närsynt h -6,25 v -9,75, men har mycket god hörsel. När jag tycker allt är så hotande, höjer jag medicindosen med 1mg Risperdal själv. 5mg då, istället för 4mg. Har tillåtelse av läkare att göra så.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ljudkänslighet

Post by Krokus »

När jag är trött och/eller stressad blir jag extra ljudkänslig. Om sambon öppnar en burk läsk gör det ont i mina öron.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22938
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ljudkänslighet

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 12 Mar 2022, 07:50 När jag är trött och/eller stressad blir jag extra ljudkänslig. Om sambon öppnar en burk läsk gör det ont i mina öron.
Du är väl ljuskänslig också vid stress? Har för mig du sagt att du haft solglasögon inomhus.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ljudkänslighet

Post by Krokus »

Zoidar,

Ja, det har hänt, men inte alls särskilt ofta.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Ljudkänslighet

Post by Mosbrickan »

Ok fina Viskare, det var bra att veta. Det är jätteobehagligt, men idag har det gått ganska bra faktiskt.
Post Reply