Jämkning?

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Du betalar väl antingen tillbaka eller får pengar när du deklarerat?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jämkning?

Post by Geta »

Det är väl inte alltid som man vet vad som är rätt skatt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 17 Mar 2022, 21:12 Det är väl inte alltid som man vet vad som är rätt skatt.
Nej, man vet på ett ungefär. Man kan gå på tidigare deklarationer.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Mannen fick ett mail från chefen. Det löd att jämkningen ej kunde godkännas. Mannen kliade sig i pannan, tog sin mobil och ringde lönekontoret. Han förklarade situationen. Kvinnan på lönekontoret bad mannen maila henne det senaste jämkningsbeslutet. Kvinnan lade till det direkt till mannens löneutbetalningar för 2022. Hon förklarade också vilken typ av jämkningsbeslut de ville ha i fortsättningen. Ärendet ska vara löst nu. Från och med april ska mannen betala 19% i skatt istället för 30%. Det är en bra dag idag, tänkte mannen och log för sig själv.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jämkning?

Post by Geta »

Kan du inte få kvarskatt då?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 24 Mar 2022, 14:48 Kan du inte få kvarskatt då?
Kan och kan.... bör inte enligt uträkning. Men kan, jo, möjligt! Mannen accepterar det om det skulle bli så. :mrgreen:
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Jämkningen är inne för 2023. Det blir 22% skatt. Vilket ger mig närmare en tusing mer i handen, enligt snabb huvudräkning. Dock hade jag 19% förra året, så blir något mer skatt i år, vilket jag tror är bra.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jämkning?

Post by Geta »

Men vi andra betalar ju omkring 30 procent i kommunalskatt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 21 Dec 2022, 20:05 Men vi andra betalar ju omkring 30 procent i kommunalskatt.
Ni kan väl också jämka?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jämkning?

Post by Geta »

Varför skulle vi göra det? Jag betalar 300 kr extra i skatt varje
månad för att slippa kvarskatt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 21 Dec 2022, 20:32 Varför skulle vi göra det? Jag betalar 300 kr extra i skatt varje
månad för att slippa kvarskatt.
Jaha, jag trodde du fick tillbaka på deklarationen. 30% kan väl inte vara rätt skattesats på sjukersättning? Fast du har pension iof.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jämkning?

Post by Krokus »

Jo. Det är olika procent på skatten beroende på vilken sorts inkomst man har. Bland annat på grund av jobbskatteavdrag.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply