Jämkning?

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23099
Joined: 10 May 2021, 16:12

Jämkning?

Post by Zoidar »

Jag såg i min deklaration att jag ska få tillbaka 9000kr och det innan jag gjort avdrag för omkostnadsersättningar. Tänker att det är läge att jämka eller kan man bara be F-kassan att dra mindre skatt?

Visst är det trevligt att få en summa tillbaka i juni, men har tänkt igenom det och föredrar få rätt summa i utbetalningen.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Jämkning?

Post by Klankedinken »

Fattar inte hur du tänker?!

Bara tacka och ta emot!

Köp dig en grym miniräknare!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18523
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jämkning?

Post by Krokus »

Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23099
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 13 Mar 2022, 11:44 Zoidar,

https://www.forsakringskassan.se/omfk/d ... er/omskatt

Här kan du läsa mer!
Tack Krokus! Ska ringa F-kassan imorgon.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36815
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jämkning?

Post by Geta »

Men var omkostnaderna förra året? Deklarationen gäller väl förra året.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23099
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 13 Mar 2022, 13:01 Men var omkostnaderna förra året? Deklarationen gäller väl förra året.
Det har du rätt i. Ja omkostnaderna för förra året, men det blir ungefär samma i år, tror jag.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23099
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Känns som jag fått löneförhöjning. Tjoho! 1000kr mer i månaden, fast det är ju jämkningen. Slår man ut det blir det ju samma.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23099
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Skickade in fyra jämkningsansökningar igår och en idag. Så blir det när man inte vet vad man sysslar med. Tydligen ska den sista jag skickade gälla.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23099
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Idag fick jag besked från lönekontoret att de inte kan acceptera min jämkning. Anledningen är att ledsagare/kontaktperson räknas som sidoinkomst. Om jag vill ha jämkning på lönen måste jag därför ansöka om ny jämkning hos skatteverket och be dem skriva på beslutet att min arbetsgivare är huvudutbetalare. :|
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Jämkning?

Post by Klankedinken »

Jag vet inte vad jämkning är.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23099
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jämkning?

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 17 Mar 2022, 20:55 Jag vet inte vad jämkning är.
Det är att man betalar rätt skatt varje månad så man slipper restskatt eller slipper vänta på de pengar som annars kommer efter deklarationen.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Jämkning?

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 17 Mar 2022, 20:59
Klankedinken wrote: 17 Mar 2022, 20:55 Jag vet inte vad jämkning är.
Det är att man betalar rätt skatt varje månad så man slipper restskatt eller slipper vänta på de pengar som annars kommer efter deklarationen.
Ah, jag har inte det så.. Det är väl ingen fara eller?
Post Reply