arbeta med aktivitetsersättning någon?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

arbeta med aktivitetsersättning någon?

Post by mrsearlgray »

sitter och läser på fks hemsida och det står att man kan få arbeta 5 timmar i veckan men tex politiskt eller ideellt arbete, funderar på detta men vet inte riktigt vad för jobb som man får arbeta med? har någon här gjort detta? vore roligt att kanske ha något litet att göra igen förutom studier (studierna tar ju sluta snart också) och min mamma kanske kan fixa några timmar hos henne om jag vill prova 🤔
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18601
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: arbeta med aktivitetsersättning någon?

Post by Krokus »

Tror nog att det är bättre om du frågar FK istället, så att det inte blir fel och att du då blir av med ersättningen. De är hårda när det gäller antalet jobbtimmar i veckan.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: arbeta med aktivitetsersättning någon?

Post by mrsearlgray »

Krokus wrote: 16 Mar 2022, 15:56 Tror nog att det är bättre om du frågar FK istället, så att det inte blir fel och att du då blir av med ersättningen. De är hårda när det gäller antalet jobbtimmar i veckan.
jo det är nog sant... tänkte mer om någon hade gjort det och hade erfarenhet om hur det gick
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: arbeta med aktivitetsersättning någon?

Post by Geta »

Försäkringskassan sa att mina grannar kunde anmäla mig anonymt om jag
arbetade idéellt med sjukersättning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: arbeta med aktivitetsersättning någon?

Post by Klankedinken »

Jag har fått höra av min handläggare på försäkringskassan att jag får va aktiv i något som motsvarar arbete max 5 timmar.. jag kan också få lön för dom 5 timmarna om det går..

MEN.. Försäkringskassan är en klurig bransch så jag skulle inte ta något säkert utan när man har kontakt med dom så är det dom som bestämmer.. Dom känns dominant fastän dom ska va neutral.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: arbeta med aktivitetsersättning någon?

Post by mrsearlgray »

Klankedinken wrote: 16 Mar 2022, 17:26 Jag har fått höra av min handläggare på försäkringskassan att jag får va aktiv i något som motsvarar arbete max 5 timmar.. jag kan också få lön för dom 5 timmarna om det går..

MEN.. Försäkringskassan är en klurig bransch så jag skulle inte ta något säkert utan när man har kontakt med dom så är det dom som bestämmer.. Dom känns dominant fastän dom ska va neutral.
okej tack! ska mejla min handläggare när jag känner att det blir aktuellt :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: arbeta med aktivitetsersättning någon?

Post by Klankedinken »

mrsearlgray wrote: 16 Mar 2022, 17:27
Klankedinken wrote: 16 Mar 2022, 17:26 Jag har fått höra av min handläggare på försäkringskassan att jag får va aktiv i något som motsvarar arbete max 5 timmar.. jag kan också få lön för dom 5 timmarna om det går..

MEN.. Försäkringskassan är en klurig bransch så jag skulle inte ta något säkert utan när man har kontakt med dom så är det dom som bestämmer.. Dom känns dominant fastän dom ska va neutral.
okej tack! ska mejla min handläggare när jag känner att det blir aktuellt :)
Jag har haft kontakt med försäkringskassan nyligen om en överbetalning jag fått.. Hon som ringde var inte trevlig utan var en sisådär otrevlig men efter jag betalat pengarna ringde hon upp och var trevlig men då nonchade jag henne och sa att jag var tvungen att gå.. Skitsnack bara..
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8205
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: arbeta med aktivitetsersättning någon?

Post by Richard »

Du får arbeta max 5 timmar i veckan, men du måste anmäla det till Försäkringskassan.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: arbeta med aktivitetsersättning någon?

Post by mrsearlgray »

Richard wrote: 20 Mar 2022, 15:23 Du får arbeta max 5 timmar i veckan, men du måste anmäla det till Försäkringskassan.
jo jag läste det på deras hemsida :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Post Reply