Skillnad mellan då och nu

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Skillnad mellan då och nu

Post by Fantasio »

Då hade jag god ekonomi, nu hankar jag mig fram på dålig pension. Då hade mitt liv ett syfte, nu åldras jag utan att få någonting gjort. Då sportade jag, nu förfaller min kropp. Då hade jag romanser, nu lever jag i celibat. Då lagade jag mat, nu lever jag på kartongrätter. Då tog jag mig an livet med liv och lust, nu vill jag bara dra täcket över huvudet. Då hade jag intressen, nu bara slösurfar jag. Livet blev en nitlott. En nitlott som heter duga. Har du fått det bättre på något område jämfört med innan du insjuknade?
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58311
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Skillnad mellan då och nu

Post by Nissegossen »

Klar risk att jag inte överlevt de första 5 åren, har PTSD pga av vad jag gjorde.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1771
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Skillnad mellan då och nu

Post by Inwatto »

Jag mår bättre idag än på 90-talet då jag jobbade. Kommer ihåg att jag började stryka mina skjortor igen när jag tillslut fick sjukersättning. Hade haft en tid då jag inte iddes det (de 3 år medan jag fick sjukpenning).

Känner inte igen att det skulle vara så guldkantat innan jag blev sjuk jämfört med efter. Finns hela tiden saker som är bra och andra som är dåliga.

Kartongrätterna tror jag blivit bättre med tiden. Förr hade de tillsatt smakförstärkare i form av glutamat (?). Det slutade de med då det är skadligt för hjärnan. Sedan ingår det mer grönsaker än tidigare. Visst är det godare att laga mat själv, men det orkar inte jag hålla på med.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8184
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Skillnad mellan då och nu

Post by wasp »

Stor skillnad mellan då och nu. När jag slutade plugga inför ett sommarlov, kom rösterna på allvar. Blev så paranoid också, sprang runt som hackspetten i Kalle Anka på julafton ungefär. Mina föräldrar blev förtvivlade och en granne på Norrlandet var polisbefäl kom och tog mig i armen och skjutsade mig till psyk. Huset vi bodde i verkade ha en förbannelse över sig. Vi sålde huset redan 1981. En domarring (stenar) fanns på tomten........
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Skillnad mellan då och nu

Post by Nobel »

Jag är optimistisk om framtiden. Har haft schizofreni i 4 år nu. Tänker tillbaka på hur dåligt jag mådde vid insjuknandet och de första åren efter. Det har blivit mycket bättre sedan dess. Behöver bara på något sätt få ordning på livet och hitta min väg tillbaka ut i arbetslivet.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18598
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Skillnad mellan då och nu

Post by Krokus »

Jag var rätt ung när jag blev sjuk, 19 år. Men jag mådde dåligt innan dess också, mycket ångest och PTSD, vilket jag inte förstod då att det var.

Det händer ofta än idag att jag drömmer (när jag sover) om möjligheten att få gå om gymnasiet. Jag valde fel utbildning, men vet inte om livet hade sett väldigt annorlunda ut om jag hade gjort annat gymnasieval. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skillnad mellan då och nu

Post by Geta »

Fantasio,

Du är så nostalgisk. Du skulle ha det mycket bättre om du ryckte
upp dig. Allt hänger på dig själv.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18598
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Skillnad mellan då och nu

Post by Krokus »

En ST-läkare sa till mig att vi/jag skulle fokusera på framtiden istället för det förflutna. Inte det allra lättaste vid depression. Tidigare har Fantasio sagt att han aldrig varit deprimerad. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Skillnad mellan då och nu

Post by amandara »

Jag tänker på alla er som insjuknade tidigt i livet. Tänker på hur tufft det måste vara. Jag blev sjuk I psykossjukdom vid 29 år, fast jag hade depression i 17 årsåldern. Men jag hann med en massa kul de åren, fast jag inte alltid mådde så bra - men man hankade sig fram och hade mycket KUL mycket äventyr. Det är mitt liv det jag levt. När jag blev sjuk försvann 10 år i fantasiträsk. Visst har man utvecklats av det men jag tycker inte det är värt det. Hade klarat mig bra utan de erfarenheterna.

Ett problem med mitt liv nu är att jag har så dåligt minne - jag kommer inte ihåg de roliga sakerna jag gjort, utan lever i nuets känsla. Annars har det hänt en del kul dessa år med. Men det fastnar som inte på teflonminnet.

Jag har ett ganska bra liv, med de förutsättningar som är nu. Jag är nöjd, efter omständigheterna. Man kunde ha varit sjuk på 30 talet och då fanns inga mediciner. Huah. Eller bli fsstkedjad i ett skjul på gården eller på nån vind. Man har hört om hemska saker. Men som det är nu har man stor frihet.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skillnad mellan då och nu

Post by Geta »

Ja, jag insjuknade i tonåren och hann knappast med någon skojig
ungdomstid. Jag ser inte tillbaka med längtan. Är tacksam för det
liv jag har idag med frihet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12663
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Skillnad mellan då och nu

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 16 Mar 2022, 22:42 Då hade jag god ekonomi, nu hankar jag mig fram på dålig pension. Då hade mitt liv ett syfte, nu åldras jag utan att få någonting gjort. Då sportade jag, nu förfaller min kropp. Då hade jag romanser, nu lever jag i celibat. Då lagade jag mat, nu lever jag på kartongrätter. Då tog jag mig an livet med liv och lust, nu vill jag bara dra täcket över huvudet. Då hade jag intressen, nu bara slösurfar jag. Livet blev en nitlott. En nitlott som heter duga. Har du fått det bättre på något område jämfört med innan du insjuknade?
Varför ältar du detta hela tiden? Det är förgånget. Det är borta. Alla människor som finns har ett förflutet. Ta vara på den tid du har kvar. Det är borta. Du kan inte göra något åt det. Ska du sitta resten av ditt liv och tycka synd om dig själv? Alex är lika dan. "1990 öö " varje jävla dag. Det är det som är sjukdomen. Det är för 30 år sedan. Släpp det för helvete.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36697
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Skillnad mellan då och nu

Post by memphis »

Jag tänker inte tillbaka med nån nostalgi eller längtan tillbaka Ser tillbaka med mycket ånger. Tycker att livet alltid varit krångligt. Bara på olika vis.
Nu lever jag mer i nuet, vilket sägs vara hälsosamt. Det går ingen nöd på mig. Jag saknar ingenting från förr.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply