Gillar du "andlighet"?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Gillar du österländskt/andligt?

1. Ja
9
69%
2. Nej
4
31%
 
Total votes: 13

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Gillar du "andlighet"?

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 17 Mar 2022, 20:22 Hur får du det att gå ihop med buddhism?
Det är du som inte får det att gå ihop med det.. det är du som driver den här frågeställningen.. Det ända du kan säga är "jag får inte ihop det med andlighet"...

Sluta skit på andras privatliv
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Gillar du "andlighet"?

Post by Klankedinken »

Den här har jag lyssnat på.. Väldigt inspirerande om västerländskt kontra österländskt tänk i psykiatri/medicin!
https://www.youtube.com/watch?v=-BEdhS9-cno&ab_channel=HealthyGamerGG
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Gillar du "andlighet"?

Post by amandara »

Det är mycket yoga I västerlandet. Och många tycker om Dalai Llama.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23268
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Gillar du "andlighet"?

Post by Zoidar »

Jag tycker inte kinesisk medicin, akupunktur och kinesiska örter är andlighet. För mig är det som att säga att våra västerländska mediciner eller teer och kaffe på Ica är andlighet.

Vet inte mycket om ayurveda. Men är det inte Indiens motsvarighet till kinesisk medicin. Tvivlar på att det är andligt också.

Antar att det beror på vad man menar med "andlighet". Ibland är det inte helt enkelt att veta om något är andligt. En kinesisk läkare kan t.ex. behandla dig genom kosten eller träning, örter, teer, akupunktur, tai chi etc. Det är olika metoder som finns tillgängliga för att påverka kroppens energier.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Gillar du "andlighet"?

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 18 Mar 2022, 02:10 Jag tycker inte kinesisk medicin, akupunktur och kinesiska örter är andlighet. För mig är det som att säga att våra västerländska mediciner eller teer och kaffe på Ica är andlighet.

Vet inte mycket om ayurveda. Men är det inte Indiens motsvarighet till kinesisk medicin. Tvivlar på att det är andligt också.

Antar att det beror på vad man menar med "andlighet". Ibland är det inte helt enkelt att veta om något är andligt. En kinesisk läkare kan t.ex. behandla dig genom kosten eller träning, örter, teer, akupunktur, tai chi etc. Det är olika metoder som finns tillgängliga för att påverka kroppens energier.
Ja.. det är nog så.. Ayurveda är indisk "läkekonst" som inte fungerar på samma sätt som västerländsk medicin.. Båda har sina fördelar men jag tror vi har kommit längre i sjukdomshantering men dom har kommit längre med att förstå människan som helhet.. Han säger ju i klippet att vi "isolerar" faktorer i västerländsk medicin.. Typ att en sjukdom är en sjukdom medans ayurveda försöker se hur saker hänger ihop på olika sätt!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Gillar du "andlighet"?

Post by Geta »

Björn Natthiko Lindeblad praktiserade som buddhistisk munk i flera år
men ändå blev han sjuk i svår ALS.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Gillar du "andlighet"?

Post by Klankedinken »

MM.. men vi kan inte göra något åt ALS heller.. Men vi ser på det på olika sätt..
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8204
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Gillar du "andlighet"?

Post by Richard »

Jo då, även om jag är ateist, så tycker jag om andlighet. När jag hör yoga, så tänker jag på en del klasskamrater, kvinnor som är på toppen av sin karriär, inom t.ex mäklarbranschen o tjänar typ 100 000 i månaden. Någon tog en privatjet hem för det var för lång tid tills flyget skulle på. Men jag önskar dom allt gott o jag är inte avundsjuk. Jag har 4-5 sådana som vänner på Facebook, o dom läger alltid ut sina yoga pass...

Buddhism o meditation gillar jag också, ser inte Buddhismen som en religion, mer som en filosofi.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18601
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Gillar du "andlighet"?

Post by Krokus »

Är man verkligen i nuet om man filmar sina yogapass? Blir det inte en prestation i så fall?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58322
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Gillar du "andlighet"?

Post by Nissegossen »

Klankedinken wrote: 17 Mar 2022, 20:24
Geta wrote: 17 Mar 2022, 20:22 Hur får du det att gå ihop med buddhism?
Det är du som inte får det att gå ihop med det.. det är du som driver den här frågeställningen.. Det ända du kan säga är "jag får inte ihop det med andlighet"...

Sluta skit på andras privatliv
Där sitter du i glashus, kasta inte Sten någonstans för Sten gillar inte att bli kastat. I all din s.k intelligens är du Djävligt dum, på ett dåligt sätt!
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Gillar du "andlighet"?

Post by Geta »

Jag tror att Svenska kyrkan inte gillar andlighet. Det är mest pinsamt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58322
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Gillar du "andlighet"?

Post by Nissegossen »

Geta wrote: 18 Mar 2022, 19:18 Jag tror att Svenska kyrkan inte gillar andlighet. Det är mest pinsamt.
Håller med, tror även att Jesus Kristus tyckte så. Prata hellre om religion.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Post Reply