Sagan om jämkningen

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23210
Joined: 10 May 2021, 16:12

Sagan om jämkningen

Post by Zoidar »

Det var en gång en man som tänkte han skulle jämka så han fick lägre skatt på lönen varje månad. Han kontaktade skattemyndigheten och fyllde i en jämkningsansökan. Några dagar senare kom beslutet till honom. Glad försökte han skicka beslutet till arbetsgivaren. Tyvärr lyckades han inte logga in med lösenord på arbetsgivarens etjänst. Då mailade han chefen och frågade om hon kunde skicka in det till honom. Det gick bra.

Ytterligare lite senare hörde chefen av sig och sa att jämkningen inte gått igenom. Mannen ringde då upp lönekontoret som berättade att hans jobb är en sidoinkomst och vill han att jämkningen ska gälla måste det stå i jämkningsbeslutet att denne arbetsgivare räknas som huvudutbetalare.

Mannen gör då en ny jämkning hos skattemyndigheten och förklarar situationen. Ett nytt beslut skickas ut till mannen. I detta nya beslut står det just som mannen bett om ... men det finns ett tillägg att han endast får tjäna upp till en viss summa på ett år för att jämkningen ska gälla. I.o.m. att arbetsgivaren inte kan garantera hur mycket mannen kan tjäna tvivlar han på att de kommer godkänna jämkningen. Han vill inte heller besvära chefen med att be henne skicka in den igen till arbetsgivaren och riskera att få ett nekande svar. Därför ansöker han om en ny jämkning med tilläggstext att det får inte stå ett maxtak för lön i beslutet, osäker på ens om de kommer godkänna hans önskan.

Detta är var mannen är nu. Han ska ringa till handläggaren på skattemyndigheten på måndag och se om han kan lösa situationen. Sagan om jämkningen fortsätter nästa vecka.
Last edited by Zoidar on 20 Mar 2022, 09:27, edited 4 times in total.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18565
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sagan om jämkningen

Post by Krokus »

Kan du inte försöka jämka på sjukersättningen istället? Där är det åtminstone samma summa varje månad.

Edit: hehe, nu skrev jag fel. "Du" ska istället vara "mannen". :)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23210
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sagan om jämkningen

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 20 Mar 2022, 09:24 Kan du inte försöka jämka på sjukersättningen istället? Där är det åtminstone samma summa varje månad.

Edit: hehe, nu skrev jag fel. "Du" ska istället vara "mannen". :)
Det går inte för lönen är högre än sjukersättningen. Då räknas sjukersättningen som sidoinkomst. Jämkningen ska göras på huvudinkomst. :(
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Sagan om jämkningen

Post by Klankedinken »

Det är synd om dig som har så mycket pengar Zoidar..
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18565
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sagan om jämkningen

Post by Krokus »

Zoidar,

Äsch, ok! :?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23210
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sagan om jämkningen

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 20 Mar 2022, 09:40 Det är synd om dig som har så mycket pengar Zoidar..
Jepp!
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36899
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sagan om jämkningen

Post by Geta »

Det låter krångligt. Kan du inte låta det vara som det är?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23210
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sagan om jämkningen

Post by Zoidar »

Geta wrote: 20 Mar 2022, 12:03 Det låter krångligt. Kan du inte låta det vara som det är?
Jo, funderar på det.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Sagan om jämkningen

Post by Klankedinken »

Tror inte skatteverket bryr sig så mycket om oss med lite inkomst..
Kanske att du blir lite återbetalningsskyldig men det är inte som du begår ett allvarligt brott om du slarvar med skatten !

Har aldrig dubbelkollar själv..
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23210
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sagan om jämkningen

Post by Zoidar »

Njä återbetalningsskyldig är jag inte rädd för att bli. Väl mest rädd att jag inte lyckas med jämkningen.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Sagan om jämkningen

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 20 Mar 2022, 21:18 Njä återbetalningsskyldig är jag inte rädd för att bli. Väl mest rädd att jag inte lyckas med jämkningen.
Det får bli som det blir!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23210
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sagan om jämkningen

Post by Zoidar »

Ja, egentligen är det ingen stor grej. Jag tenderar att ta det för allvarligt.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply