Frågor om datorer

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Jag hittade ingenstans att publicera detta, så jag skapar härmed en ny tråd. Hur hittar jag till min e-post? Den man får med abonnemanget, inte Hotmail, för då skriver jag bara in "hotmail.com". Min adress är enligt följande: karl.andersson@telia.com. Jag har rådbråkat min hjärna, men inte kommit på lösningen på mitt problem.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Frågor om datorer

Post by Krokus »

Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Tack för info, Krokus.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Det är en list med symboler längst ned på skärmen. En bit åt höger har jag av någon anledning vädret synligt. Men för ett tag sedan var där någon slags blixt och lite text. Men nu är vädret tillbaka. Virus?

Av någon anledning verkar det vara börsen som publicerar på min dator. Krokig pil upp eller krokig pil (röd) ned.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Jag försökte beställa en sak inom Sverige. Valde att betala med kort och efter det hamnade jag på en ny sida. Då dyker det där förbaskade moblit bank-ID upp, eller så kan man betala via kortläsare, eller vad det stod. Min syster installerade mobilt bank-ID, men hur använder man det? Är alltså mobiltelefonen inblandad? Detta ger mig gråa hår. Jag skrev ned numret till bank-ID-dosan och två lösenord till på en lapp. Får väl gå hem till min syster och beställa, men hon är ju upptagen med jobb och familj.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Frågor om datorer

Post by Richard »

Fantasio wrote: 27 Mar 2022, 21:15 Jag försökte beställa en sak inom Sverige. Valde att betala med kort och efter det hamnade jag på en ny sida. Då dyker det där förbaskade moblit bank-ID upp, eller så kan man betala via kortläsare, eller vad det stod. Min syster installerade mobilt bank-ID, men hur använder man det? Är alltså mobiltelefonen inblandad? Detta ger mig gråa hår. Jag skrev ned numret till bank-ID-dosan och två lösenord till på en lapp. Får väl gå hem till min syster och beställa, men hon är ju upptagen med jobb och familj.
Man måste oftast bekräfta sitt kortköp Bank-ID.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Det är alltså skillnad på bank-ID och mobilt bank-ID. Jag tar med mig bankdosan till mötesplatsen imorgon och ser om en ur personalen kan hjälpa mig.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Frågor om datorer

Post by Richard »

Fantasio wrote: 29 Mar 2022, 20:13 Det är alltså skillnad på bank-ID och mobilt bank-ID. Jag tar med mig bankdosan till mötesplatsen imorgon och ser om en ur personalen kan hjälpa mig.
Det finns 2 typer, ett som man kan installera på datorn som bara heter Bank-ID o ett på telefonen som heter mobilt Bank-ID. Men man klarar sig med endast mobilt Bank-ID. Jag som kör Linux kan t.ex. inte ha det i datorn.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Jag fick två lösenord som jag har nedskrivna. Ska bli intressant att se hur det funkar, kanske redan till helgen.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 56953
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Frågor om datorer

Post by Nissegossen »

Du går till den sidan till företaget du skall betala på och vad du nu vill göra och när du skall använda mobilt bankid, dyker en QR kod upp. Då tar du mobilen går in på mobilt bank id APP och på mobilen står QR kod ta mobilen rikta den så du ser i mobilen QRkoden på datorn, då märker du hur det händer något med mobilen och siffror dyker upp slå in lösenordet för mobilt bankid sedan kan du återgå till datorn, då är du inloggad på exv 1177 och då kan du te x läsa din journal
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Frågor om datorer

Post by Klankedinken »

Min data är större än din data!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Ni får ursäkta eventuella stavfel från min sida. Knappen "a" fastnar hela tiden. Jag får sitta och deleta överflödiga a:n. Ska försöka köpa ett nytt tangentbord på söndag. Så irriterande!
Post Reply