Frågor om datorer

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1713
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Frågor om datorer

Post by Inwatto »

zoegas wrote: 18 Jul 2022, 17:59 ...
Datorpedagog :lol:
Japp. Båda mina föräldrar har varit lärare så jag har väl ärvt den pedagogiska genen från dom. :)
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om datorer

Post by zoegas »

Inwatto wrote: 18 Jul 2022, 18:29
zoegas wrote: 18 Jul 2022, 17:59 ...
Datorpedagog :lol:
Japp. Båda mina föräldrar har varit lärare så jag har väl ärvt den pedagogiska genen från dom. :)
Det förvåna mig inte alls!!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Frågor om datorer

Post by Geta »

För någon månad började första sidan på min dator krångla. Jag trodde att jag
var tvungen att köpa ny dator. Igår rättade det till sig av sig självt. Konstigt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Min vän var förbi förut och hade med sig en kabel som nu sitter (med adapter) i datorn och går till TV:n. Tyvärr försvann ljudet, så jag fick dra ut sladden för att få det åter. Nu till stora frågan: är det svårt att skaffa Netflix? Hur rör man sig på TV:skärmen? Med fjärrkontrollen och dess pilknappar?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om datorer

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 06 Aug 2022, 16:18 Min vän var förbi förut och hade med sig en kabel som nu sitter (med adapter) i datorn och går till TV:n. Tyvärr försvann ljudet, så jag fick dra ut sladden för att få det åter. Nu till stora frågan: är det svårt att skaffa Netflix? Hur rör man sig på TV:skärmen? Med fjärrkontrollen och dess pilknappar?
Netflix är en vanlig hemsida när man gör så. Du styr med datorn och Tv:n är bara en extra skärm.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Okej. Kompisen var tvungen att klicka i att TV:n också skulle vara inkopplad. Undrar om man måste göra detta varje gång.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Jag har inget ljud i datorn när sladden till TV:n är inkopplad. Då är väl TV:n också ljudlös, eller?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om datorer

Post by zoegas »

Nja.. Ljud går genom HDMI. Inte säker.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Jag har två högtalare och en baslåda, eller vad det kallas. Det raspar i högtalarna ibland när jag höjer o sänker volymen. Ljudet från ena högtalaren kan också försvinna. Jag antar att det bara är att köpa nytt, då min ljudanläggning överlevt flera datorer. Kommer man undan med mindre än tusen spänn?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om datorer

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 03 Oct 2022, 16:33 Jag har två högtalare och en baslåda, eller vad det kallas. Det raspar i högtalarna ibland när jag höjer o sänker volymen. Ljudet från ena högtalaren kan också försvinna. Jag antar att det bara är att köpa nytt, då min ljudanläggning överlevt flera datorer. Kommer man undan med mindre än tusen spänn?
Beror på vad du vill ha för ljud. Men en tusing är nog standard de flesta väljer. Du har pengar så jag hade lagt mer.
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9093
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Frågor om datorer

Post by Miika »

Det är knas med min router. Kommer inte in på Mimers hemsida. Brorsan kommer o hjälper mig nästa vecka. Det är inte fel på datorn, då jag kommer in på hemsidan hos min mamma. Sen måste jag fabriksåterställa telefonen
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Frågor om datorer

Post by Zoidar »

Jag fick aldrig rätt på min router efter att jag dragit ur sladden. Den hamnade på tippen, tror jag, om den inte ligger i någon låda. Men nu har jag ingen dator.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Post Reply