Frågor om datorer

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

"Hej!

Har du inte fått information om varför nedstängningen sker är du välkommen att höra av dig till oss så kan vi se vad det beror på. Vi har också möjlighet att se över andra Internetalternativ om du vill det. Alla våra kontaktvägar hittar du på telia.se/kontakt. //Lisen, telia"

Detta fick jag på bloggen klockan 08.55 i morse. Det är väl bara bluff, eller? Fast e-postadressen verkar vara äkta, men man vet aldrig.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18577
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Frågor om datorer

Post by Krokus »

Det låter underligt att Telia skulle kommunicera via din blogg.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Ja, precis. Men adressen till Telia verkar vara äkta, men jag kommer inte att tycka på adressen. Då åker jag väl på virus. Eller så ber de om mitt bank-ID-lösenord.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Mystiken tätnar. Jag skrev ett inlägg där jag berättade om ett bluffmeddelande från "Telia". Jag fick då detta som svar:

Hejsan!
Jag förstår att det kan verka en smula suspekt att vi lämnar en kommentar på din på blogg. Jag vill dock försäkra dig om att det inte rör sig om något bedrägeri eller annat fuffens.

Vi brukar vanligtvis lämna en välmenande hänvisning om vart du kan vända dig de gånger vi snubblar över ett inlägg där vi omnämns :)
Har du frågor eller funderingar är du varmt välkommen att ringa vår kundservice på telefon 90200.

Jag önskar dig en fortsatt fin dag!
//Nicklas, Telia

http://www.facebook.com/telia

IP: 131.115.51.8
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Jag har ringt min syster och en kompis, plus att en annan kompis ringde mig. Förklarade vad jag råkat ut för. Fick idag två räkningar från Telia. Den ena rörde min fasta telefon, den andra mitt Internetabonnemang. Betalar mitt Internet till och med den 30:e april när avtalet upphör. Varför har jag inte fått något meddelande om detta från hyresvärden? Är det bara jag i huset som ska få Internet bortplockat? Hur sjutton kunde Telia komma min blogg på spåren? Har de resurser att sitta och övervaka en sketen blogg som min? Företagsnamnet "Telia" måste publiceras i tusental om dagen. Tänk alla hemsidor och bloggar i hela landet. Jag ska be min syster om hjälp.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18577
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Frågor om datorer

Post by Krokus »

Öh, va? Fick du detta meddelande på Facebook? Det känns lite oseriöst av Telia att starta meningen med "Hejsan".
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Nej, jag fick meddelandet på bloggen, men länken går till Facebook. Jag klickade på den.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Min syster hittade två A4-blad från Telia på mitt hallgolv. Jag trodde det var vanlig reklam. Hon tog med dem hem till sig och jag ska ringa och fråga henne om vad jag ska göra. Helst vill jag ha gamla Televerket som Internetleverantör då jag är lite skeptisk mot privatiseringar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Frågor om datorer

Post by Fantasio »

Vi gick in på fastighetsägarens hemsida, men det blev jag inte klokare av. Valde leverantör, Tele2 och medelsnabb Internetuppkoppling. Men sen då? Hade kontakt med en sjuk kompis. Han kommer hem till mig när han tillfrisknat. Hoppas han kommer senast den 30:e denna månad.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om datorer

Post by zoegas »

Det var underligt du. Bloggar du om känsliga ämnen? Har du själv sagt upp ditt internet? Står du själv på ditt internet, eller är det något som ingår i hyreskontraktet?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om datorer

Post by zoegas »

Det måste vara någon som skojar med dig och utger sig för att vara Telia. Det låter helt bisarrt att Telias kundtjänst skriver saker i sina kunders bloggar. Helt bisarrt.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12648
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Frågor om datorer

Post by zoegas »

1000% Det är nån som skojar med dig.
Post Reply